Σχετικά άρθρα
ΕΙΣΤΕ ΟΛΟΙ ΣΑΣ ΚΑΘΑΡΜΑΤΑ |
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη |
Δευτέρα, 17 Σεπτέμβριος 2012 21:34 |
Είστε όλοι σας καθάρματα του Rodrigo Garcia. Η καινούρια παράσταση της ομάδας Angelus Novus, ήρθε για την φθινοπωρινή σεζόν στην Αθήνα με το ρηξικέλευθο αυτό έργο του σύγχρονου αργεντινού συγγραφέα, σκηνοθέτη και σκηνογράφου, το οποίο ανέβηκε στην Θεσσαλονίκη σε πανελλήνια πρώτη. Στο πρώτο μέρος του παράδοξου μονολόγου του Rodrigo Garcia ανιχνεύονται τα θραύσματα ενός ιδιόρυθμου ημερολογίου ενώ το δεύτερο μέρος αποτελεί μια ακραία αλλά σαφή καταγγελία με την μορφή της αναπόλησης των απωλειών. Εξεγερμένος απέναντι σε κάθε δεδομένο, ανιχνεύοντας το εύθραυστο της οργής αλλά και της εξέγερσης, με έντονο το στοιχείο του μαύρου χιούμορ και με μια ευάλωτη ποιητικότητα πίσω από τις λέξεις, ο συγγραφέας μετακινείται διαρκώς κι ευέλικτα, αγγίζει με γυμνά δάκτυλα τις ανοιχτές πληγές του οικείου μας κόσμου στον οποίο η μετάβαση από τον παράδεισο στην κόλαση είναι συχνά αποτέλεσμα μιας άκρατης καταδυνάστευσης κι όχι μιας τυχαίας ανατροπής ή μιας ευγενούς επιβράβευσης ή τιμωρίας. Η αθωότητα της μνήμης υποβάλλει ήδη την δυνάστευσή της μέσα από τις διαρκείς ανατροπές των εικόνων και των περιστατικών. Ο ήρωας-αφηγητής διαπιστώνει έκπληκτος και ταυτόχρονα έντρομος την βαθύτερη φύση των σχέσεών του με τον κοινωνικό του περίγυρο, την οικογένεια, τους φίλους, τους περαστικούς, την βαθύτερη φύση όχι μόνο των αγγιγμάτων αλλά και των εμβολισμών, όχι μόνο των αναμνήσεων αλλά και των βιωμάτων που προκύπτουν από την αναπόληση, όχι μόνο των σπαραγμάτων της μνήμης αλλά και των επώδυνων κλισέ που συνθέτουν επιλογές, δράσεις και συλλογισμούς. Προσφέροντάς μας τις εικόνες του κόσμου μας παραλλαγμένες μέσα από το κάτοπτρο μιας αναμφισβήτητης λογικής που αποκαθηλώνει τις καθιερωμένες αξίες, μας παραδίδει εν τέλει έναν ήρωα-αντιπρότυπο που αιμοραγεί ακατάσχετα και που δεν είναι σε θέση να διευθετήσει τις ατομικές και συλλογικές εξάρσεις στα πλαίσια μιας βαθύτερης και ουσιαστικότερης κατανόησης του κόσμου αλλά αντιθέτως, παραστρατεί μεσα από την κάθε έκρηξη αυτοσυνείδησης, προς ένα αναπότρεπτο αδιέξοδο. Η παράσταση έχει στηθεί σ’ έναν οικείο για τον συγγραφέα χώρο, ένα είδος χασάπικου-σφαγείου όπου οι τέσσερις ηθοποιοί επιμερίζονται ως ένα βαθμό τον λόγο, ενσαρκώνοντας τα πολαπλά είδωλα του ήρωα, του περίγυρού του και των προεκτάσεων τους. Το μοτίβο φιλί-χαστούκι, επιβράβευση-τιμωρία επαναλαμβάνεται και παραλλάσεται διαρκώς επιτείνοντας την επίπτωση θετική η αρνητική των δράσεων και των παραλλαγών τους, γυμνάζοντας το ψυχικό ρευστό του υποκειμένου σε μια τρομακτική ανατρεπτικότητα όλων των δεδομένων, στην υποκειμενικότητα της κάθε θέσης ή αντίθεσης αλλά κυρίως στην ανατριχιαστική συνηδειτοποίηση ενός αναπότρεπτου εκφυλισμού μέσα από το αδιέξοδο κάθε επιλογής. Το άτομο αντιμέτωπο με διαφορετικής ποιότητας ή φύσης αντιδράσεις σε πράξεις και σκέψεις, αντιμετωπίζει ανυπεράσπιστο όλες τις πιθανές ή απίθανες επιλογές αντίδρασης βιώνοντας εν τέλει την απόγνωση, την υποκρισία, το αδιέξοδο και την ευθραυστότητα της κάθε προσωπικής, κοινωνικής και υπαρξιακής έκφανσης. Με συνετή χρήση του interactive στοιχείου, η σκηνοθεσία αναδεικνύει το στοιχείο του απρόβλεπτου και την ανατρεπτικότητα του κειμένου και προσφέρει στο θεατή μια αισθητική αρκετά ενδιαφέρουσα και ωμή η οποία είναι αρμονικά ενταγμένη στις δράσεις των προσώπων. Ο Νίκος Ράμμος ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της δύσκολης περφόρμανς με ικανοποιητική επάρκεια, κάτι που δεν ισχύει ωστόσο για τους υπόλοιπους ηθοποιούς οι οποίοι αν και αδροί και με σαφή σκηνική σωματική παρουσία είναι ακόμα ερμηνευτικά ανώριμοι και υποκριτικά μονοσήμαντοι.
Rodrigo Garcia «Κάνω θέατρο γιατί δεν μ’ αρέσει ο κόσμος έτσι όπως είναι οργανωμένος. Δεν θέλω να υποταχτώ στον κοινό νου, δεν τη θέλω αυτή τη συναίνεση που προσπαθούν να μας επιβάλουν. Αν υπάρχει μήνυμα στα έργα μου, αυτό είναι το πολιτικώς μη ορθόν». Γεννήθηκε στο Μπουένος Άιρες, το 1964, και εγκαταστάθηκε στη Μαδρίτη το 1986. Εκεί ιδρύει τη θεατρική ομάδα La Carniceria Teatro (Θέατρο Κρεοπωλείο), με την οποία ανεβάζει παραστάσεις, πειραματικού πάντα χαρακτήρα, όπου αναμειγνύει το θέατρο με τις εικαστικές τέχνες, το βίντεο, τη μουσική, το τραγούδι, τον χορό και την performance. Με μια γλώσσα τολμηρή και ελευθεριάζουσα, αναδεικνύεται ένας ανατρεπτικός συγγραφέας, ένας αμφισβητίας με βαθιές κοινωνικές και πολιτικές ανησυχίες, με καυστικό χιούμορ και οξυδερκή ματιά, ένας αγανακτισμένος άνθρωπος, και κυρίως ένας αξιόλογος ποιητής-φιλόσοφος, τρυφερός και ευαίσθητος.
Μετάφραση: Δαμιανός Κωνσταντινίδης (με τη βοήθεια της Lucia Sanchez) Σκηνοθεσία: Δαμιανός Κωνσταντινίδης Φώτα – σκηνικά – κοστούμια: Απόστολος Αποστολίδης Κίνηση: Έφη Δρόσου Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Γρίβα Παίζουν: Δέσποινα Κολτσιδοπούλου, Παναγιώτης Παπαϊωάννου, Νίκος Ράμμος, Δημήτρης Φουρλής Αφίσα-διαφημιστικό υλικό: Βέτη Καρβουνάρη Φωτογραφίες: Δανάη Τεζαψίδου Υπεύθυνος παραγωγής: Αλέξανδρος Τσιούκας
Θέατρο «Φούρνος» Μαυρομιχάλη 168 Εξάρχεια
Παραστάσεις: Παρασκευή Σάββατο Κυριακή Δευτέρα στις 21.30 Έως 1/10
Εισιτήρια: 15 ευρώ, φοιτητικό 10 ευρώ, ανέργων 5 ευρώ |