Σχετικά άρθρα
FORPLAY |
![]() |
![]() |
Συντάχθηκε απο τον/την Μάριος Παϊτάρης | |||
Δευτέρα, 17 Ιούνιος 2013 15:24 | |||
Η Ομάδα «FORPLAY» συναντάει τον Ουίλιαμ Σαίξπηρ Η ομάδα «Forplay» μετά την περσινή επιτυχημένη τους παράσταση « Ρωμαίος και Ιουλιέτα» στο Βρυσάκι, παρουσιάζουν φέτος την καινούρια τους δουλειά στο νεοσύστατο «Skrow Theater» υπό την σκηνοθετική επιμέλεια του Βασίλη Μαυρογεωργίου. Η ομάδα παρουσιάζει σε ενιαία παράσταση τα έργα του Shakespeare, «Ιούλιος Καίσαρας» και «Αντώνιος και Κλεοπάτρα». Οι «Forplay» μιλάνε στο «Επί Σκηνής» για την τέχνη, τον έρωτα, την κρίση αλλά και για τα όνειρα τους για το μέλλον. Μιλήστε μου για την ομάδα σας Η ομάδα FORPLAY δημιουργήθηκε το 2010 από τον Βασίλη Μαυρογεωργίου ως πειραματική του ομάδα, όταν σκηνοθέτησε τον «Άμλετ» του W.Shakespeare, στα πλαίσια του «1ου Low Budget Festival» στο Ίδρυμα Μ.Κακογιάννης. Κάπως έτσι με αλλαγές στη σύνθεσή της, στην ομάδα αυτή μέχρι στιγμής δουλεύουμε (στα πλαίσια εργαστηρίου που καταλήγουν σε παραστάσεις) έργα του W. Shakespeare ( «Άμλετ», «Όπως σας αρέσει», «Το Ημέρωμα της Στρίγκλας», το περσινό «Ρωμαίος & Ιουλιέτα» -όπου η ομάδα παίρνει την τελική μορφή στη σύνθεσή της- ) και φέτος το «SOCIETY».
Μιλήστε μου για την καινούρια σας παράσταση Το «SOCIETY» είναι, όπως λέει και ο τίτλος, μια προσπάθεια περιγραφής μιας κοινωνίας, με τα πάθη, τα μίση, τις μάχες για την εξουσία και τις εναλλαγές στα πρόσωπά της, το προσωπικό δράμα και πώς αυτό επηρεάζει τις πολιτικές και κοινωνικές επιλογές. Με αφορμή τα έργα «Ιούλιος Καίσαρας» και «Αντώνιος & Κλεοπάτρα»του W.Shakespeare προσπαθούμε να αποδώσουμε – αντιστικτικά και κατ’ αναλογία με τη σημερινή κατάσταση – 20 ολόκληρα χρόνια ρωμαϊκής ιστορίας. Έτσι σκηνές από τα δύο έργα μπλέκονται με κείμενα των ηθοποιών για διάφορα ερωτήματα που μας απασχόλησαν όσο διαβάζαμε τα δύο έργα, τον ορισμό της αλήθειας, τα κοινωνικά συμβόλαια, τον ορισμό της έννοιας του ανθρώπου, τη φύση του έρωτα, καθώς και με ιστορικά στοιχεία, ποιήματα των Κ.Π. Καβάφη, Μάτση Χατζηλαζάρου, δύο σονέτα του Shakespeare, έρευνες και τραγούδια γραμμένα για την παράσταση. Πως λειτουργείτε στην διάρκεια των προβών; Οι πρόβες ξεκίνησαν πριν από τα Χριστούγεννα. Καθώς είμαστε μια πολυμελής ομάδα 14 ατόμων, στην αρχή οι συναντήσεις μας ήταν εβδομαδιαίες. Μέσα στην εβδομάδα ανά ντουέτα, τριάδες, τετράδες συναντιόμασταν και δουλεύαμε πάνω σε σκηνές, τις σκηνοθετούσαμε, προτείναμε την δραματουργική επεξεργασία τους, γράφαμε νέα κείμενα και κάθε Τετάρτη που ήταν και το ραντεβού μας, τα παρουσιάζαμε ενώπιον όλης της υπόλοιπης ομάδας. Εκεί ο Βασίλης Μαυρογεωργίου αναλάμβανε το συντονισμό: πρότεινε μια άλλη αντιμετώπιση, άλλαζε το στήσιμο, έδειχνε νέους τρόπους, δούλευε την «υποκριτική». Αλλά και όλοι μαζί αντιμετωπίζαμε αυτό που βλέπαμε: η κάθε σκηνή άνοιγε ιδέες για μια επόμενη ή φώτιζε ανάγκες της παράστασης, όπως για παράδειγμα, η ανάγκη αφήγησης ιστορικών στοιχείων απαραίτητων για την κατανόηση των κειμένων. Τον τελευταίο μήνα οι πρόβες έγιναν πολύωρες και καθημερινές κι εκεί άρχισε η τελική σύνθεση. Αυτό που μετρά είναι πως η δουλειά έγινε συλλογικά σε κάθε στάδιο: από την επιλογή μέρας και ώρας πρόβας έως και την επιλογή των φωτισμών. Όλοι μαζί, με τον Βασίλη οδηγό και συντονιστή μας, αποφασίζαμε για κάθε βήμα.
Πως ανταπεξέρχεστε στα έξοδα των παραγωγών της ομάδας; Με σπάσιμο των κουμπαράδων μας και «εθελοντική εισφορά» (να το πούμε και ανταποδοτικό τέλος ή χαράτσι κατά τον Σίμο Κεδίκογλου;) και με ότι φέρουν τα εισιτήριά μας. Να πούμε βέβαια ότι η συμβολή της δωρεάν παραχώρησης του SKROW THEATER για τις πρόβες μας -από το Βασίλη Μαυρογεωργίου και την ομάδα που το έχουν-, είναι σχεδόν χορηγία και τρομερή υποστήριξη. Τι σας έλκει στον Σαίξπηρ; Πέρα από τις ιστορίες τις ίδιες – δεν μπορεί να μη σε συγκλονίζει, για παράδειγμα, η δολοφονία του πιο ισχυρού πολιτικού άνδρα, του Ιουλίου Καίσαρα – ο τρόπος γραφής. Είναι συναρπαστικός ο τρόπος που εκθέτει τα διλήμματα των βασικών ηρώων, ο τρόπος με τον οποίο τους ψυχογραφεί. Για κάθε θέση, αντίληψη ή σκέψη υπάρχει και ακριβώς η αντίθετή της κι εκεί είναι το δράμα των χαρακτήρων, αυτό τους τυραννάει, το πού θα γείρει εν τέλει η πλάστιγγα. Κάτι που είναι και μια τρομερή παραβολή: από το ειδικό – το πάθος Αντώνιου & Κλεοπάτρας ας πούμε – πας στο γενικό – αυτό το πάθος τους κάνει να παρατήσουν το λαό τους και να προβούν σε αλλοπρόσαλλους πολέμους με ανυπολόγιστο κόστος. Πρόκειται επίσης για κείμενα ανοιχτά σε κάθε ανάγνωση, για χαρακτήρες πολυσύνθετους που εξ ορισμού, ταιριάζουν με μια πολυμελή ομάδα, η οποία διασπά σκηνές κι εναλλάσσεται σε ρόλους: σ’ εμάς η Κλεοπάτρα μοιράζεται σε πέντε κορίτσια, καθεμία βγάζει κι ένα άλλο στοιχείο αυτής της γυναίκας.
Με ποιο τρόπο η τέχνη επηρεάζει την κοινωνία; Κατ’ αρχάς, εισφέρει το 2,8% του ΑΕΠ της χώρας μας, κοστίζοντας μόνο 0,17 % του προϋπολογισμού της! Πέρα από τη στενή μαθηματική λογική των ημερών όμως, η Τέχνη κυρίως παρηγορεί και συν – κινεί. Δεν πιστεύουμε ότι αλλάζει τον κόσμο, στο βαθμό τουλάχιστον που να κατεβάσει διαδηλωτές στις πλατείες. Από την άλλη όμως στις πλατείες, το τραγούδι και ο ρυθμός είναι αυτά που δίνουν τον παλμό, άρα συν-τονίζουν. Γενικά η Τέχνη είναι παραστάτης στις ζωές μας. Αναδεικνύει, συμπυκνώνει, τονίζει φέτες ζωής, βάζει σε σκέψη, προβληματίζει, επηρεάζει ίσως και τη γωνία από την οποία βλέπεις. Και πάνω από όλα διδάσκει. Μαθαίνει, με τους πιο ευφάνταστους τρόπους. Και τους πιο εύκολους. Ποια κατά την γνώμη σας είναι η φύση της εξουσίας και πώς ασκείται μέσα από τον έρωτα; Η φύση της εξουσίας είναι η φύση του ανθρώπου. Ο φόβος του θανάτου, η αίσθηση μοναξιάς σε ένα ίσως ακατανόητο σύμπαν, η συνειδητοποίηση της θνητότητας οδηγεί τον άνθρωπο να προσπαθεί να επιβληθεί προσωρινά -δηλαδή όσο ζει - σε άλλους, για να νιώσει ότι δικαιολογεί την ύπαρξή του. Κι έτσι πάντα δημιουργείται ένα δίπολο εξουσιαστή – εξουσιαζόμενου, που αλλάζει κιόλας. Ένας εξουσιαστής, σε μια άλλη ομάδα είναι εξουσιαζόμενος. Ο Πρωθυπουργός μας για παράδειγμα εξουσιάζεται από την τρόικα που εξουσιάζεται από τα hedge funds. Όσο κι αν η μετάβαση είναι απότομη και άκρως μη θελκτική, κάπως έτσι είναι και στον έρωτα. Σε ένα δυαδικό σχήμα-μάχη για εξουσία: ποιος ερωτευμένος θα υποτάξει τον άλλον, ποιος θα υπηρετήσει τις ανάγκες του άλλου, ποιος θα είναι ο θεραπευτής του άλλου, μια διαρκής τραμπάλα και μια αέναη εναλλαγή. Έλεγε κάπου η Lou Andreas-Salome πως «αγαπάμε, με την ύψιστη σημασία της λέξης, μόνον όποιον μπορεί να αφυπνίσει το βαθύτερό μας εγώ», άρα αγαπάμε για δικό μας λογαριασμό. Άρα ίσως ερωτευόμενοι αναζητούμε να εξουσιάσουμε έναν άλλον άνθρωπο, το άλλο μας μισό, τον άλλο μας εαυτό.
Ποια είναι η φύση ενός ηγέτη και με ποιο τρόπο προσελκύει τους οπαδούς του; Η σύγχρονη εμπειρία δείχνει πως η φύση του ηγέτη είναι ναι μεν γνώση, ευφυΐα, λόγος, αλλά και από την άλλη δημαγωγία, λαϊκισμός, η τέχνη της διαστρέβλωσης, ηγεμονικά και αλαζονικά στοιχεία. Η φύση είναι κίβδηλη και εξ ορισμού κοντά στο ψέμα. Και με αυτό προσελκύει τους οπαδούς, χαϊδεύοντας τα αυτιά και ασκώντας τη ρητορική του μέσου όρου. Είναι η κρίση μια περίοδος που διεφθαρμένες εξουσίες έχουν χάσει την εμπιστοσύνη των υπηκόων τους; Η κρίση είναι το πολύ αργό τέλος ενός ολόκληρου πολιτικο-οικονομικού συστήματος. Όσο κι αν φαινομενικά η εμπιστοσύνη των «υπηκόων» φαίνεται να κλονίζεται, τα εκλογικά αποτελέσματα –σε ευρωπαϊκό επίπεδο τουλάχιστον- δείχνουν το αντίθετο. Άλλωστε η κρίση είναι η εποχή της ασυδοσίας: οι εξουσίες δεν λαμβάνουν καν υπόψη τους την μειούμενη εμπιστοσύνη, λειτουργούν υπέρ αυτών καθαυτών και στο όνομα αυτών των ιδίων.
Γιατί ο άνθρωπος επιζητεί ηγέτη και τι περιμένει απ' αυτόν; Στην τελευταία σκηνή της παράστασής μας, στην αυτοκτονία της Κλεοπάτρας, η Έλενα Μεντζέλου-μια από τις 5 Κλεοπάτρες μας- εμπνευσμένη από τον Νίτσε έγραψε ένα κείμενο στο οποίο αναρωτιέται: «μπορεί άραγε ο άνθρωπος να προσφέρει στον εαυτό του και το καλό και το κακό και να κρεμάσει πάνω από το κεφάλι του τη δική του βούληση σαν νόμο; Μπορεί να κρίνει τον εαυτό του και να γίνει ο εκδικητής του νόμου του; Είναι τρομερό να ‘σαι μόνος. Κριτής κι εκδικητής του ίδιου σου του νόμου. Είναι κάτι που μοιάζει με άστρο που πέφτει σαν άστρο μέσα στο άδειο διάστημα. Γιατί ο εαυτός σου είναι ο χειρότερος εχθρός που θα μπορούσες να έχεις στο δρόμο σου.» Γι αυτό είναι πιο εύκολο ο άνθρωπος να αναθέσει όλα τα παραπάνω στον ηγέτη και να τα περιμένει από αυτόν… Μιλήστε μου για το καινούριο θέατρο της πόλης , το «Skrow Theater», το οποίο σας φιλοξενεί Είχαμε τη χαρά να δούμε το χώρο από τη «γέννηση» του και να ζήσουμε όλα τα στάδια της μετατροπής του σε ολοκαίνουργιο θέατρο. Είναι ένας νέος χώρος στο Παγκράτι που δημιουργήθηκε από τον Βασίλη Μαυρογεωργίου και την ομάδα του (SKROW), στον οποίο θα δραστηριοποιείται τόσο η ομάδα αυτή όσο και άλλοι σκηνοθέτες. Από Σεπτέμβριο θα ξεκινήσει κανονικά το πρόγραμμά του που θα περιλαμβάνει εκτός από θεατρικές παραστάσεις, και σεμινάρια, προβολές, συναυλίες, εκθέσεις και άλλα καλλιτεχνικά δρώμενα.
Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας και τι ονειρεύεστε για την ομάδα σας; Ευχόμαστε να διατηρηθούμε ενωμένοι και αλληλέγγυοι και να συνεχίσουμε να κάνουμε έργα και δουλειές που μας εκφράζουν. Πάντα μέσα στο πνεύμα των καιρών και γιατί όχι; Πιο μπροστά κι απ’ αυτούς! Σκηνοθετική επιμέλεια Βασίλης Μαυρογεωργίου Παίζουν και σκηνοθετούν η ομάδα Forplay: Στέφανος Αχιλλέως, Σταύρος Δάλκος, Αθηνά Δελιάδη, Μαρίνα Κανελλοπούλου, Γιώργος Καραχρήστος, Άρης Λάσκος, Νίκος Μαραμαθάς, Έλενα Μεντζέλου, Χρυσάνθη Παπαγεωργίου, Μαρλέν Σαΐτη, Κωνσταντίνα Σίδερη, Έλλη Ταμπάκη, Αλέξανδρος Τσελεπιδάκης, Γιώργος Φλωράτος Σκηνογραφία: Διονύσης Βουής Ενδυματολόγος: Βασιλική Σύρμα Mουσική: Σταύρος Δάλκος Φωτογραφίες: Γιάννης Ζινδριλής Σχεδιασμός Αφίσας: Μάριος Γαμπιεράκης *Ευχαριστούμε θερμά τις εταιρείες ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΟΣ-ΤΕΧΝΟΤΕΛ ΑΕ (εξοπλισμοί - συσκευές ηλεκτρικές και αερίου) - Μεσογείων 300, Χολαργός, και on•entropy (custom-made marble furniture & homeware - http://onentropy.co.uk/ για τις ειδικές κατασκευές επίπλων. Επίσης ευχαριστούμε τον Κωνσταντίνο Τολιά για την πολύτιμη βοήθειά του. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: Ημέρες & Ώρες Παραστάσεων: κάθε ΔΕΥΤΕΡΑ και ΤΡΙΤΗ στις 21.00 (ΜΟΝΟ για 10 Παραστάσεις, από 10 Ιουνίου έως 9 Ιουλίου 2013) Θέατρο: SKROW THEATER - Αρχελάου 5,Παγκράτι Διάρκεια: 90 λεπτά Εισιτήριο: 10 ευρώ (γενική είσοδος) & 5 ευρώ (φοιτητικά- ανέργων – ατέλεια) Τηλέφωνο επικοινωνίας/ κρατήσεων: 210-7235842
|