Σχετικά άρθρα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΑΜΟΛΗΣ |
![]() |
![]() |
Συντάχθηκε απο τον/την Νεκτάριος-Γεώργιος Κωνσταντινίδης | |||
Κυριακή, 14 Μάρτιος 2010 01:40 | |||
Δημήτρης Σαμόλης Με ειλικρίνεια, πείσμα και ευφυΐα
Τον πρωτοείδαμε πιτσιρικά στο μιούζικαλ «Η Μελωδία της Ευτυχίας» στο πλευρό της Αλίκης Βουγιουκλάκη. Τα βήματα του, τον οδήγησαν στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου από την οποία αποφοίτησε το 2009. Παράλληλα σπούδασε και στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Πέρυσι τον συναντήσαμε στην παιδική σκηνή του Θεάτρου Ήβη στο έργο «Ο Μορμόλης» ενώ φέτος τον απολαμβάνουμε σε πρωταγωνιστικό ρόλο στο θέατρο Άλμα στην παράσταση «Επικίνδυνες Σχέσεις» του Κρίστοφερ Χάμπτον, έργο βασισμένο στο μυθιστόρημα του Λακλό, σε σκηνοθεσία Γιώργου Κιμούλη. Στον κινηματογράφο, τον εντοπίσαμε στη νέα ταινία του Νίκου Περάκη «Art Therapy». Δεν θέλει να κρύβει τα ελαττώματα του κάτω από ψεύτικα προσωπεία τελειότητας και πιστεύει στην πρόκληση της συμμετοχής του σε πολλά ετερόκλητα είδη θεάτρου ενώ θεωρεί την αισθητική σημαντικότατο κριτήριο ποιότητας. Οδηγήθηκε στο θέατρο αναζητώντας την αλήθεια και επιχειρώντας μια φυγή από την πραγματικότητα. Του ευχόμαστε να βρεθεί πλάι σε ανθρώπους που θα τον εμπνέουν και να περιηγηθεί στα ονειρικά τοπία του θεάτρου απολαμβάνοντας την κάθε στιγμή του στο σανίδι. Γιατί ξεκίνησες να κάνεις θέατρο; Η αλήθεια και η πραγματικότητα είναι έννοιες πολύ διαφορετικές. Από μικρός ένιωθα πως δε με συνέδεαν και πολλά με τη δεύτερη, αντιθέτως προσπαθούσα να ανακαλύψω την πρώτη με τους πιο ανορθόδοξους τρόπους που μπορούσα να φανταστώ. Στο θέατρο μπορείς να δημιουργήσεις και να υπάρξεις σε ένα μαγικό χωροχρόνο όπου τα πάντα είναι πιθανά, κάνοντας κοινωνούς σε αυτό όσο το δυνατό περισσότερους ανθρώπους. Αυτή η φυγή από την πραγματικότητα ήταν ο αρχικός λόγος που με οδήγησε στο θέατρο. Ευτυχώς στην πορεία ανακάλυψα και άλλους.. Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ένας νέος δημιουργός στο θεατρικό χώρο; Θεωρώ πως τα προβλήματα ξεκινούν από τη στιγμή που το όραμα συναντάει τον βιοπορισμό. Συχνά στην αρχή της θεατρικής τους πορείας πολλοί καλλιτέχνες καλούνται να υπάρξουν σε δουλειές και να εργαστούν σε συνθήκες και με ανθρώπους με τους οποίους δεν θα συνεργάζονταν αν είχαν τη δυνατότητα επιλογής. Όταν ξαφνικά η αισθητική και η αξιοπρέπειά σου ετεροπροσδιορίζονται, καλείσαι να δημιουργήσεις τρομερές αντιστάσεις ώστε να μην αποχυμοποιηθείς ως άνθρωπος και ως δημιουργός. Ποια είναι τα θεατρικά όνειρά σου; Θα ήθελα να συνεργάζομαι με ανθρώπους που να με εμπνέουν και να τους εμπνέω. Θα ήθελα να υπάρξω θεατρικά σε πολλά και ετερόκλητα μεταξύ τους είδη, πάντα με γνώμονα την πρόθεση και την αισθητική του εγχειρήματος. Ποιοι δάσκαλοι δια ζώσης ή με το έργο τους σε εμπνέουν; Με συγκινούν οι καλλιτέχνες που πιστεύουν βαθιά σε κάτι και που το στηρίζουν έμπρακτα με τη ζωή και το έργο τους. Έναν τέτοιο δάσκαλο είχα την τύχη να έχω στο τρίτο έτος της δραματικής σχολής του Εθνικού Θεάτρου, τον Μιχαήλ Μαρμαρινό. Η συνέπειά του και η λατρεία του στη λεπτομέρεια σε συνδυασμό με τον επιστημονικό τρόπο που αντιμετώπιζε ό, τι είχε να κάνει με το θέατρο, ήταν για μένα κίνητρο για να συνεχίσω να ονειρεύομαι και να εξελίσσομαι. Τι πιστεύεις για την θεατρική παιδεία και τους πολιτιστικούς θεσμούς στη χώρα μας; Δεν έχω ζήσει σε χώρες του εξωτερικού για να μπορώ να συγκρίνω. Υπάρχει μια ευκολία να υποτιμούμε όσα συμβαίνουν στη χώρα μας και να παραπονιόμαστε για το ανέμπνευστο πολιτιστικό μας παρόν προφασιζόμενοι την ένδοξη προγονολατρική θεατρική μας κληρονομιά, πράγμα το οποίο μόνο παραγωγικό δεν είναι. Σίγουρα περιθώρια βελτίωσης θα υπάρχουν πάντα, ωστόσο θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε την ευθύνη αλλά και τη δύναμη που έχουμε όλοι σαν μονάδες να ενεργοποιούμε εμάς τους ίδιους αλλά και τους γύρω μας. Πως επιλέγεις τις συνεργασίες σου; Τελείωσα τη σχολή μερικούς μήνες πριν, οπότε δεν είμαι σε φάση που μπορώ να επιλέγω απόλυτα. Είχα όμως την τύχη να συνεργαστώ ως τώρα με ανθρώπους που θα επεδίωκα να συνεργαστώ ούτως ή άλλως. Από κει και πέρα, η καλλιέργεια και η ευγένεια των συνεργατών καθώς και η αισθητική ως πρόθεση κατ’ αρχήν σε μια δουλειά νομίζω πως θα αποτελούν πάντα κριτήρια μιας φωτεινής συνεργασίας. Ποιά κατά τη γνώμη σου είναι τα βασικά προσόντα ενός νέου δημιουργού; Θεωρώ τεράστιο προσόν τον εντοπισμό και την αποδοχή των ελαττωμάτων μας. Ο ναρκισσισμός, η ματαιοδοξία, το κουτσομπολιό είναι στοιχεία που λίγο πολύ υπάρχουν σε όλους τους ανθρώπους, πολύ περισσότερο δε στους καλλιτέχνες. Το να τα αρνείσαι και να τα κρύβεις κάτω από το χαλάκι το θεωρώ ύποπτο και επικίνδυνο. Κατά τη γνώμη μου η πρώτη ύλη ενός δημιουργού πρέπει να είναι και τα κακώς κείμενα του ίδιου του εαυτού του και της κοινωνίας. Πρέπει να τα φέρνει στην επιφάνεια και να τα διαπραγματεύεται καλόπιστα, να αυτοσαρκάζεται, να αυτοϋπονομεύεται, να αυτοαναιρείται. Άλλες αρετές που θεωρώ βασικές για έναν δημιουργό είναι το πείσμα και η ευφυΐα. Τι πιστεύεις για τις θεατρικές ομάδες; Θεωρώ τον όρο λίγο τσιτάτο. Το θέατρο είναι εξ ορισμού ομαδικό σπορ έτσι κι αλλιώς. Η διαφορά τους από έναν άλλο θίασο φαντάζομαι έγκειται στο ότι αυτοί οι ηθοποιοί έχοντας κοινό καλλιτεχνικό όραμα έχουν επιλέξει ο ένας τον άλλο για να δημιουργούν παραστάσεις μέσα από διαδικασίες κυρίως αυτοσχεδιασμών, πράγμα που δυστυχώς δε συμβαίνει σε πολλές θεατρικές δουλειές με αποτέλεσμα ο εκάστοτε σκηνοθέτης να «φοράει» στους ηθοποιούς υποκριτικές τεχνικές χωρίς να λαμβάνει υπόψιν του την ιδιαιτερότητα που φέρουν. Από την άλλη, μη γελιόμαστε, νομίζω πως είναι απαραίτητο πάντα να τίθεται κάποιος επί κεφαλής. Να είναι συγκεκριμένο το ποιος θα έχει την εποπτεία του όλου αποτελέσματος, πράγμα που προφανώς συμβαίνει και σε αυτές τις θεατρικές ομάδες. Ποια είναι τα προσεχή σου σχέδια; Συνεχίζεται μέχρι Κυριακή των Βαίών το «Lonely Tunes» (σε σκηνοθεσία Νικόλα Στραβοπόδη και κίνηση Κων/νου Ρήγου) στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης ενώ οι «Επικίνδυνες Σχέσεις» ( σε σκηνοθεσία Γιώργου Κιμούλη) στο θέατρο Άλμα μέχρι και τέλος Μαΐου. Μόνο για το Μάιο Δευτέρα και Τρίτη ξεκινάμε στο θέατρο Φούρνος ένα έργο ενός νέου Έλληνα συγγραφέα, τον «Αγνοούμενο» του Γιώργου Λαμπράκου σε σκηνοθεσία Μίχα Νικόλα. Εύχομαι το ταξίδι να συνεχιστεί..
|