Η ΘΥΕΛΛΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΡΥΒΕΙ ΚΑΙ ΛΥΣΕΙΣ Εκτύπωση
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη   
Δευτέρα, 25 Ιανουάριος 2010 00:47

Η θύελλα μπορεί να κρύβει και λύσεις

 

Πήγαμε λοιπόν εχτές, 23 Ιανουαρίου, στο θέατρο του Νέου Κόσμου για να μιλήσουμε με τον κύριο Θεοδωρόπουλο όπως σας υποσχεθήκαμε για το ζήτημα των επιχορηγήσεων και της σύγκρουσής του με τον διευθυντή του ΕΚΕΘΕΧ.

Η ατμόσφαιρα ήταν τεταμένη, ειπώθηκε πως η υπόθεση έχει καταλήξει στα δικαστήρια και πως από την πλευρά του, ο κύριος Θεοδωρόπουλος, θα προχωρήσει μέχρι να δικαιωθεί για τις συκοφαντίες εις βάρος του.Kαι μάλιστα, για να το εκφράσουμε κόσμια, δεν θεωρεί καν πως μπορεί να κριθεί η μοίρα των θεατρικών δημιουργών από κάποιον σαν τον κύριο Δραγώνα, που δεν έχει καν σχέση με το θέατρο ώστε να διαχειρίζεται και τις υποθέσεις που το αφορούν. Δεν θα προχωρήσουμε σε λεπτομέρειες που ίσως να είναι και άνευ ουσίας. Τις απαντήσεις που θέλαμε τις λάβαμε και μέρος τους περιλαμβάνεται στις επιστολές του κυρίου Θεοδωρόπουλου που ακολουθούν.

Καταλήξαμε όμως στα εξής συμπεράσματα:

  • Ο δημιουργός και κάτοχος του θεάτρου του Νέου Κόσμου βάσισε τον προγραμματισμό του πάνω στο ποσό της επιχορήγησης που είχε λάβει την προηγούμενη χρονιά. Στην πορεία η επιχορήγηση αυτή συρρικνώθηκε ανατρέποντας τα σχέδιά του. Ζήτησε, όπως ήταν φυσικό, να αυξηθεί το ποσό που του αναλογεί, ώστε να καλύψει κάποια από τα έξοδα των παραγωγών που προγραμμάτισε. Του δόθηκε η υπόσχεση πως αυτό θα γίνει αλλά απλά υπέστη άλλη μία μείωση του ποσού. Έτσι τα σπαθιά βγήκαν από τα θηκάρια και επήλθε η σύγκρουση.
  • Είναι γεγονός πως το θέατρο του Νέου Κόσμου οργανώνει κάθε χρόνο σειρά αξιόλογων παραγωγών στις οποίες απασχολούνται πολλοί συνάδελφοι μεταξύ των οποίων και νέοι άνθρωποι. Δεν ξέρουμε βέβαια το είδος των συμφωνιών που γίνονται στις συμπαραγωγές και τον τρόπο με τον οποίο ορίζονται οι συνεργασίες, οι οποίες μάλλον δεν θα αφήνουν και το θέατρο του Νέου Κόσμου, χωρίς κάποια κέρδη ή έστω χωρίς την κάλυψη των εξόδων του. Ξέρουμε πάντως πως ο κύριος Θεοδωρόπουλος είναι ένας έξυπνος άνθρωπος που σίγουρα θα μετράει σωστά τις ζημιές και τα οφέλη του.
  • Ξέρουμε επίσης πως η επιχορήγηση που πήρε είναι της τάξης των 140.000 ευρώ, η ανώτερη που έχει δοθεί, σε όσους έχει δοθεί και συγκεκριμένα στον ίδιο και στον αναμφισβήτητης αξίας και διεθνούς φήμης δημιουργό, κύριο Τερζόπουλο.
  • Κι αυτό που σίγουρα ξέρουμε είναι πως η επιτροπή με πρόεδρο την κυρία Μπακονικόλα, έχει σίγουρα παραδώσει πρακτικά πλήρως ενημερωμένα και με την ανάλογη αιτιολόγηση για την απόφαση που πήρε σε σχέση με κάθε θέατρο που επιχορηγήθηκε ή όχι, ακολουθώντας την οδό της διαφάνειας και μόνον αυτή. Όπως πάντα έκανε. Τώρα τι έγινε με τα πρακτικά του συμβουλίου, αυτό δεν το γνωρίζουμε.

Νέα ερωτήματα γεννιούνται:

  • Μήπως η μείωση των επιχορηγήσεων δεν οφείλεται στις κακές προθέσεις κανενός αλλά στο γεγονός πως το υπουργείο πολιτισμού μείωσε εν γένει το κονδύλιο για το θέατρο με αποτέλεσμα βέβαια να μειωθούν και οι κάθε λογής παροχές προς τα θέατρα και τις ομάδες;
  • Μήπως το ΕΚΕΘΕΧ ήταν απλά ο αποδιοπομπαίος τράγος, επιφορτισμένος να σηκώσει τις «αμαρτίες» του υπουργείου αλλά και της κυβέρνησης που απέδειξε πως δεν είναι σε θέση να διαχειριστεί σωστά το κρατικό χρήμα σε κάθε τομέα;

Κι επίσης μερικά ακόμα πιο σκληρά ερωτήματα:

  • Μήπως ένας φορέας που κοστίζει στο κράτος ένα σημαντικό ποσό για λειτουργικά έξοδα είναι απλά περιττός στους δύσκολους καιρούς που περνάμε αν δεν είναι σε θέση, για οποιοδήποτε λόγο, να αλλάξει ριζικά την κατάσταση στον θεατρικό χώρο;
  • Μήπως τα όνειρα δεν έχουν θέση στον κόσμο μας όπως έχει εξελιχτεί η κατάσταση και καλό είναι να γίνουμε λίγο πιο πρακτικοί;
  • Μήπως θα πρέπει να γίνουν κάποιες ριζικές αλλαγές στον τρόπο και στην λογική που εγκρίνονται οι επιχορηγήσεις και να τις δικαιούνται πλέον μόνο εκείνοι που βρίσκονται στο ξεκίνημά τους ενώ τα υπόλοιπα σχήματα θα πρέπει δυστυχώς ή να διαχειρίζονται πλέον μόνα τους τα οικονομικά τους ζητήματα εξασφαλίζοντας θεατές ή να κλείσουν; Εξαιρώντας φυσικά κάποιες ειδικές περιπτώσεις θεάτρων-κυψελών που φιλοξενούν πολλά σχήματα και πλήθος παραγωγών καθώς και τα σχήματα που κινούνται στο χώρο του πειραματικού θεάτρου και έχουν αποδείξει την σοβαρότητά τους και που θα μπορούσαν για το εν γένει έργο τους και για τις εν μέρει δράσεις τους να ενισχύονται με ειδικά αυξομειούμενα επιδόματα;

Θέλουμε από εσάς τους αναγνώστες μας τις απόψεις σας πάνω σ’ αυτό το φλέγον ζήτημα γιατί είμαστε αποφασισμένοι να διαμορφώσουμε άποψη αντικειμενική και με επιχειρήματα λογικά να την υποβάλλουμε στους υπεύθυνους και να απαιτήσουμε πλέον να γίνει η διαχείριση των οικονομικών ζητημάτων του θεάτρου με σωστότερο τρόπο και πιο υπεύθυνη αντιμετώπιση, από ανθρώπους που να μπορούν να φέρουν σε πέρας ένα τέτοιο έργο χωρίς να πτοούνται από μικροσυμφέροντα και κομπλεξισμούς κάθε είδους.

Όπως έχουμε ήδη διαπιστώσει η τέχνη δεν χρειάζεται μόνο ταλέντο, χρειάζεται και χρήμα. Και μακρόπνοο σχεδιασμό και επιτέλους λίγο πολιτισμό και μια ουσιαστικότερη γνώση από όσους την ασκούν και διαχειρίζονται τα συμφέροντά της.

Περιμένουμε τη συμμετοχή σας, σ’ ένα θέμα που μας αφορά όλους μας.

 

Και στη συνέχεια παραθέτουμε τις επιστολές που λάβαμε από τον κύριο Θεοδωρόπουλο καθώς και το πλήρες ιστορικό της διένεξης:

 

Αθήνα 21.1.2010

 

Είμαι δυστυχώς αναγκασμένος να απαντήσω, γιατί το Δελτίο Τύπου του Δ.Σ. του ΕΚΕΘΕΧ λασπολογεί απροκάλυπτα εις βάρος μου.

Ερώτηση: ποιο Δ.Σ. εξέδωσε αυτό το Δελτίο Τύπου, όταν έχουν έκτακτο συμβούλιο για αυτό το θέμα την επόμενη Τρίτη;

Με τον κύριο Λογοθέτη δεν είχα ποτέ «κατ’ ιδίαν» συνάντηση, πέραν

από εκείνη που έγινε στο πλαίσιο των προγραμματισμένων συναντήσεων του Διευθυντή και του Προέδρου του ΕΚΕΘΕΧ με καθέναν από τους θιάσους του (πρώην) διετούς προγραμματισμού το φθινόπωρο του 2008. Στη συνάντηση που μου ζητήθηκε, ο κ. Δραγώνας δεν ήταν παρών. Δικό του θέμα. Ότι σε αυτή τη συνάντηση διεκδίκησα –όπως κάνουν όλοι– μεγαλύτερη επιχορήγηση, είναι αυτονόητο δικαίωμα. Είναι απολύτως ανήθικο το να διαστρεβλώνεται με τέτοιο κραυγαλέο τρόπο η πραγματικότητα. Δεν έκανα τίποτα κάτω απ’ το τραπέζι, και είναι αχαρακτήριστο το να επιδιώκει ο Πρόεδρος να φέρει τους θιάσους σε σύγκρουση μεταξύ τους. Και από πότε η έγγραφη διαμαρτυρία προς έναν οργανισμό βαφτίζεται προσωπική αλληλογραφία; Όλα αυτά είναι πολύ θλιβερά. Ας ελπίσουμε ότι η φαγωμάρα μεταξύ Διευθυντή και Προέδρου του ΕΚΕΘΕΧ θα καταλήξει σε κάτι καλό για το ελληνικό θέατρο.

 

Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος

 

 

 

Επισυνάπτουμε και τις υπόλοιπες επιστολές οι οποίες αποκαλύπτουν το πώς άναψε αυτή η σπίθα που τελικά προκάλεσε το ολοκαύτωμα της έως τότε αρμονικής σχέσης του κυρίου Λογοθέτη με τον κύριο Θεοδωρόπουλο.

 

Αθήνα 20.1.2010

 

 

O κ. Λογοθέτης, που στο παρελθόν έχει ενδιατρίψει στη θεατρική κριτική, ανήκει στο είδος των κριτικών που επιτρέπουν στον εαυτό τους να ασκούν κριτική αλλά δεν αντέχουν την κριτική που απευθύνεται στους ίδιους και προσφεύγουν στα δικαστήρια. Θα έχει ενδιαφέρον…

Επί της ουσίας τώρα: Έχω ζητήσει από το ΕΚΕΘΕΧ στις 11/6/2009 με επιστολή μου «να ενημερωθώ αρμοδίως για την πρόταση της Γνωμοδοτικής Επιτροπής και τα Πρακτικά του Διοικητικού Συμβουλίου με την αιτιολογία της μείωσης της επιχορήγησης για το Θέατρο του Νέου Κόσμου». Στην απάντηση που έλαβα τότε από τον Διευθυντή του ΕΚΕΘΕΧ, όπου βέβαια δεν προκύπτει κανενός είδους διάσταση με το ΔΣ, όπως και στο χθεσινό του Δελτίο Τύπου που έστειλε στα ΜΜΕ, δεν καταθέτει το σκεπτικό του ΔΣ που ζήτησα, αλλά τον πίνακα των επιχορηγουμένων, που είναι γνωστός τοις πάσι! Που σημαίνει ότι σκεπτικό δεν υπήρξε ούτε και πρακτικά κρατήθηκαν… Γι’ αυτό το λόγο μιλάω για «μαγειρέματα» στις συνεντεύξεις μου στην Ελευθεροτυπία και στο Ποντίκιart.

O κ. Λογοθέτης απορεί επίσης, στις επιστολές που έστειλε γι’ αυτές τις συνεντεύξεις μου, γιατί διαμαρτύρομαι, αφού είμαι το πρώτο επιχορηγούμενο θέατρο. Θα ήθελα να του διαμηνύσω ότι έχω επιλέξει στη ζωή μου να λέω τη γνώμη μου δημόσια και να κάνω κριτική σε θέματα που με ενδιαφέρουν, από το να κρατάω το στόμα μου κλειστό για να τα πηγαίνω καλά με πρόσωπα και επιτροπές. Βέβαια αυτό έχει κόστος. Στην προκειμένη περίπτωση το ΕΚΕΘΕΧ με τιμώρησε μειώνοντας δύο φορές την επιχορήγηση του Θεάτρου του Νέου Κόσμου. Φοβάμαι πως είναι λίγο αργά για να αλλάξω μυαλά.

Το άλλο που προκύπτει από το Δελτίο Τύπου του κ. Λογοθέτη είναι η φαγωμάρα μεταξύ Διευθυντή και Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου. Έτσι εξηγείται η αδράνεια του ΕΚΕΘΕΧ αυτά τα χρόνια που λειτουργεί. Τι φταίει όμως το ελληνικό θέατρο γι’ αυτή τη μιζέρια; Μήπως πρέπει να παρέμβει ο Υπουργός Πολιτισμού;

 

Με φιλικούς χαιρετισμούς

Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος

 

Υ.Γ. Σας επισυνάπτω τις επιστολές μου προς το ΕΚΕΘΕΧ.

 

Αθήνα 29.6.09

 

 

Αγαπητέ Κύριε Λογοθέτη

Διάβασα την επιστολή σας (24.6.09), που θα μπορούσα κι εγώ ποικιλοτρόπως να σχολιάσω, το θέμα όμως είναι ότι δεν μου απαντήσατε καθόλου στα δύο ζητήματα που σας έθεσα. Σας ζήτησα να μου κοινοποιήσετε α) την εισήγηση της Γνωμοδοτικής Επιτροπής για την επιχορήγηση του θιάσου μας και β) τα πρακτικά του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΚΕΘΕΧ με την αιτιολογία της μείωσης της επιχορήγησης για το Θέατρο του Νέου Κόσμου. Νομίζω πως είναι δικαίωμα του κάθε ενδιαφερόμενου να έχει πρόσβαση σε αποφάσεις ενός δημόσιου φορέα που τον αφορούν. Παρακαλώ λοιπόν να μου κοινοποιηθούν αυτές οι δύο αποφάσεις.

 

Για τη Νέα Σκηνή Τέχνης

(Θέατρο του Νέου Κόσμου)

 

 

Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος

 

Aθήνα 11.6.2009

Π ρ ο ς

τον Διευθυντή του ΕΚΕΘΕΧ

Κύριο Ηρακλή Λογοθέτη

 

 

 

Αγαπητέ Κύριε Λογοθέτη

Με την επιστολή αυτή θα ήθελα να μου απαντήσετε ως διευθυντής του ΕΚΕΘΕΧ σε ορισμένα ερωτήματα σχετικά με την επιχορήγηση του Θεάτρου του Νέου Κόσμου. Γιατί δεν μπορώ να κατανοήσω τη στάση του ΕΚΕΘΕΧ, που στα δύο χρόνια της λειτουργίας του μειώνει την επιχορήγησή μας: από 190.000 που παίρναμε το 2007 σε 150.000 πέρσι, και φέτος σε 140.000.

Θέλω να σας θυμίσω ότι στη συνάντηση που είχαμε στο γραφείο σας το φθινόπωρο 2008, όπου σας είχα εκθέσει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το θέατρό μας με τη μείωση της επιχορήγησης, μου είχατε πει ότι παρά τα οικονομικά προβλήματα του ΕΚΕΘΕΧ εσείς θα κάνατε εισήγηση να επιχορηγηθούμε με 200.000 ευρώ, αναγνωρίζοντας το έργο και εκτιμώντας τις επιλογές του θεάτρου και τις ευκαιρίες που δίνει στους νέους. Με βάση αυτή την υπόσχεσή σας προχωρήσαμε στην υλοποίηση του προγραμματισμού μας για την περίοδο 2008-2009 χωρίς περικοπές, για να μάθουμε στη συνέχεια ότι η επιχορήγησή μας μειώνεται κι άλλο!

Επειδή μικρός είναι ο χώρος και κυκλοφορούν πολλά, ακούσαμε ότι η Γνωμοδοτική Επιτροπή εισηγήθηκε αύξηση της επιχορήγησης, πράγμα που σημαίνει ότι η μείωση αποφασίστηκε από σας και το Διοικητικό Συμβούλιο. Ζητώ λοιπόν να ενημερωθώ αρμοδίως από σας για την πρόταση της Γνωμοδοτικής Επιτροπής και τα Πρακτικά του Διοικητικού Συμβουλίου με την αιτιολογία της μείωσης της επιχορήγησης για το Θέατρο του Νέου Κόσμου.

Γιατί υπάρχει μεγάλη διάσταση ανάμεσα σε αυτό που εισπράττουμε από το κοινό, την κριτική, τον Τύπο γενικότερα (σας παραπέμπουμε στον απολογισμό μας), και στη στάση του ΕΚΕΘΕΧ απέναντί μας.

Στο θέατρό μας το 2008-2009 απασχολήθηκαν για τις παραγωγές μας 26 ηθοποιοί και 12 διοικητικοί-τεχνικοί (σύνολο 38 εργαζόμενοι) και την επόμενη περίοδο θα απασχοληθούν 47 ηθοποιοί και 13 διοικητικοί-τεχνικοί (σύνολο 60 εργαζόμενοι). Για ένα θέατρο σαν το δικό μας με τόσες παραγωγές και τόσους εργαζόμενους, η μείωση αντί για αύξηση της επιχορήγησης είναι ισχυρό πλήγμα στην ύπαρξή του και θέτει σε κίνδυνο τη συνέχεια της δουλειάς μας..

Δε θέλω να πιστέψω ότι ο λόγος αυτής της μείωσης έχει οποιαδήποτε σχέση με τη συμμετοχή μου στην ομάδα πρωτοβουλίας των 15 θιάσων και την κριτική που ασκώ δημοσίως στον τρόπο που λειτουργεί το ΕΚΕΘΕΧ. Και δε θέλω να το πιστέψω γιατί αυτό θα σήμαινε ότι το ΕΚΕΘΕΧ λειτουργεί με μικροπολιτικά κριτήρια, που σημαίνει εκδικητικά απέναντί μου, ενώ ο ρόλος του είναι να στέκεται δίπλα στα θέατρα για το καλό της πολιτιστικής μας ζωής.

 

Με εκτίμηση

Για τη Νέα Σκηνή Τέχνης-Θέατρο του Νέου Κόσμου

 

Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος

 

Παραθέτουμε εδώ το ιστορικό της σύγκρουσης για όσους θέλουν να σχηματίσουν μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα των όσων συνέβησαν, από τις δημοσιεύσεις:

 

Στίς 6/5/2009 το ΕΚΕΘΕΧ ανακοινώνει επίσημα τις επιχορηγήσεις 2008-2009.Στην συνέντευξη τύπου που ακολουθεί ο Ηρακλής Λογοθέτης χαρακτηρίζει «καρχαρίες» και «συντεχνιακό κατεστημένο» τους επιχορηγούμενους θιάσους που «εκβιάζουν και απειλούν» το ΕΚΕΘΕΧ. Επίσης μίλησε χωρίς να αναφέρει ονόματα, για «Βαρόνους» που θεωρούν ότι έχουν «κληρονομικό δικαίωμα» στις επιχορηγήσεις, και οι οποίοι εκμεταλλεύονται νεότερες ομάδες, υπενοικιάζοντας τα θέατρά τους. Ένα πολύ κατατοπιστικό ρεπορτάζ της Σοφίας Αδαμίδου υπάρχει στον Ριζοσπάστη της 17/05/2009

Αρθρο Ριζοσπάστη 17/05/2009

 

Στις 01/10/2009 ο κος Θεοδωρόπουλος σε συνέντευξη του στην Ιωάννα Κλεφτογιάννη στην Ελευθεροτυπία, επιτίθεται στον κο Λογοθέτη και το ΕΚΕΘΕΧ λέγοντας οτι στην συνέντευξη τύπου «έβγαλε όλη τη χολή του εναντίον του ελληνικού θεάτρου, χωρίς όμως να έχει το θάρρος να πει ονόματα», ότι «ο μοναδικός λόγος που δημιουργήθηκε το ΕΚΕΘΕΧ απ' τον Βουλγαράκη ήταν για να βολευτούν οι "ημέτεροι"» και ότι εξέφρασε δημόσια τις απόψεις του αυτές και το πλήρωσε με μείωση στην επιχορήγηση.

Συνέντευξη Θεοδωρόπουλου στην Ελευθεροτυπία 01/10/2009

 

Την επομένη ημέρα 02/10/2009 ο κος Λογοθέτης με επιστολή του στην Ελευθεροτυπία απαντάει τονίζοντας ότι το Θέατρο του Νέου Κόσμου βρίσκεται στην κορυφή της λίστας των επιχορηγούμενων θιάσων και οτι μειώσεις έγιναν σε όλους τους επιχορηγούμενους.

Επιστολή Λογοθέτη στην Ελευθεροτυπία 02/10/2009

 

Στις 06/10/2009 ο κος Θεοδωρόπουλος ανταπαντάει λέγοντας ότι «ο κ. Λογοθέτης τοποθετήθηκε στη θέση του διευθυντή από τον υπουργό Γιώργο Βουλγαράκη χωρίς να τηρηθεί κάποια ανοιχτή διαδικασία επιλογής και είναι εύλογο να σκεφτεί κανείς ότι τα κριτήρια δεν ήταν αξιοκρατικά αλλά κομματικά, είτε, σε τελική ανάλυση, θέμα προσωπικής γνωριμίας» και ότι οι μειώσεις των επιχορηγήσεων έγιναν επιλεκτικά.

Απάντηση Θεοδωρόπουλου στην Ελευθεροτυπία 06/10/2009

 

Τέλος, στις 11/01/2010 σε συνέντευξη του στην Μαρία Κούβελα στο «Ποντίκι» ο κος Θεοδωρόπουλος επαναλαμβάνει την θέση του ότι «το ΕΚΕΘΕΧ δημιουργήθηκε επί Βουλγαράκη με καθαρά πολιτικά κριτήρια, για να βολευτούν οι ημέτεροι» και προσθέτει ότι «τώρα, επί ΕΚΕΘΕΧ, με εντελώς αδιαφανείς όρους μαγειρευόταν από τον διευθυντή ή και το διοικητικό συμβούλιο η κατανομή των χρημάτων, κάτι που δεν είχε γίνει ποτέ έως σήμερα».

Συνέντευξη Θεοδωρόπουλου στο Ποντίκι 11/01/2010