ΝΥΧΙΑΝΓΚ
της Ευαγγελίας Γατσωτή
Η περίληψη του έργου από το δελτίο τύπου Η Αργυρώ είναι αισθητικός και προσφέρει τις υπηρεσίες της κατ’ οίκον. Η Κάλλια χρειάζεται μανικιούρ και της κλείνει ραντεβού στο διαμέρισμά της. Η Αργυρώ καταφτάνει με τα σύνεργά της και η διαδικασία ξεκινάει. Την ιεροτελεστία του μανικιούρ διαρρηγνύει ο επίμονος ήχος κλήσης του κινητού της Κάλλιας. Η Αργυρώ θέλει επίμονα να μάθει ποιος είναι στην άλλη άκρη της γραμμής και γιατί προκαλεί τέτοια αναστάτωση στην Κάλλια. Ένα ιδιόχειρο γράμμα που θα βρεθεί στην εξώπορτα θα ανατρέψει τις εξηγήσεις, πυροδοτώντας εξομολογήσεις και συνταρακτικές αποκαλύψεις.
Δραματουργία Σ’ ένα συνηθισμένο αστικό διαμέρισμα μιας συνηθισμένης Αθηναϊκής γειτονιάς δύο συνηθισμένες γυναίκες, η αισθητικός Αργυρώ κι η νεαρή Κάλλια, η πελάτισσα της, ανταλλάσουν τις συνηθισμένες κοινοτοπίες που αντλούν από το διαδίκτυο, ενώ η μία φτιάχνει τα νύχια της άλλης. Μέσα από την κουβέντα τους δίνεται η αίσθηση μιας οικειότητας, μιας βαθύτερης γνωριμίας ενώ σιγά σιγά αποκαλύπτεται μια σχέση καθοριστική και για τις δύο. Η Αργυρώ έχει έρθει από το χωριό στερημένη από την κόρη της που την κράτησε ο σύζυγος εξασφαλίζοντας με ύπουλο τρόπο την επιμέλεια της κι είχε αναλάβει να φροντίζει τη γιαγιά της Κάλλιας, ώσπου πέθανε. Η Κάλλια, ένα κορίτσι από αστική οικογένεια, με έναν πατέρα βίαιο, αλκοολικό και μοιχό και με πρόωρα πεθαμένη την μητέρα της, βρήκε στο πρόσωπο της Αργυρώς, μια προστάτιδα που την φρόντισε σε κάθε δύσκολη περίοδο της ενήλικης ζωής της. Κι ωστόσο αρνείται να ανοιχτεί παρ’ όλο που κατά βάθος έχει ανάγκη από μία εξομολόγηση και με τις μισές της κουβέντες οργίζει την Αργυρώ, η οποία φοβάται μήπως η εύθραυστη ψυχική υγεία της φίλης της, την οδηγήσει στην αυτοκτονία αφού μάλιστα έχει και ιστορικό με δύο απόπειρες. Με έναν ιδιαίτερο και εξαιρετικά λεπτό τρόπο το ένα γεγονός συμπληρώνει το άλλο, αποκαλύπτοντας δύο τραυματικές ζωές, δύο κακοποιημένα και βαθιά πληγωμένα πλάσματα που το ένα έχει βρει καταφύγιο στο άλλο, μέσα από την ανάγκη τους να υποκαταστήσουν τις απώλειες. Στέρεα δραματουργία, έντεχνα δομημένη που θυμίζει Καμπανέλλη και Διαλεγμένο, με δύο χαρακτήρες κτισμένους λεπτομερειακά και σε βάθος, με ακατάσχετο χιούμορ και σαρκασμό, με μοντέρνο, άγριο λόγο που αντικατοπτρίζει τον αιώνα μας αλλά ταυτόχρονα μια βαθιά ακτινογραφία των σχέσεων, οικογενειακών και φιλικών, του έρωτα και των διαψεύσεων του, της γονιδιακής, ασυνείδητης έλξης, των αυτοκαταστροφικών ενοχών, των συναισθηματικών συγκρούσεων και των παιδικών τραυμάτων, που καθιστά την δραματουργία αυτή διαχρονική, ικανή να αντέξει στο χρόνο. Η εικοσάχρονη, ταλαντούχος συγγραφέας αποτελεί κατά τη γνώμη μου μια πολλά υποσχόμενη δραματουργό που θα προσφέρει σημαντικό έργο στις θεατρικές σκηνές της χώρας μας, η οποία δυστυχώς δεν έχει να παρουσιάσει και πολλά νέα, αξιόλογα ονόματα, στο χώρο της συγγραφής.
Η παράσταση Η σκηνοθεσία εναρμονισμένη με την συνολική εικαστική αντίληψη -μακιγιάζ, κομμώσεις, κοστούμια, σκηνικά, φωτισμούς, μουσική επένδυση- δρα σε ένα φάσμα εξαιρετικά ενδιαφέρον και πρωτότυπο για τα Ελληνικά δεδομένα, παραδίδοντας μια εντυπωσιακή περφόρμανς η οποία υποστηρίζεται επάξια κι από τις ερμηνείες των δύο ηθοποιών. Ωστόσο στην περίπτωση αυτή η δραματουργία κι η παράσταση δεν εναρμονίζονται, αντιμάχονται η μία την άλλη. Δύο συνηθισμένες, καθημερινές, ασήμαντες γυναίκες που μέσα ς’ ένα συνηθισμένο αθηναϊκό διαμέρισμα, ασχολούνται με τα νύχια τους είναι το βασικό, πρώτο εύρημα της δραματουργίας για να αναδείξει όλες τις αιχμές που θα προκύψουν στην πορεία. Το συνηθισμένο είναι αυτό που δίνει λάμψη και δύναμη στο αλλότριο και στην ιδιαιτερότητα, ανατρέποντας τα δεδομένα κι αποκαλύπτοντας σταδιακά τις τραυματικές εμπειρίες, τις διαφορετικότητες και τις ιδιαιτερότητες των χαρακτήρων που θα οδηγήσουν στο αποκαλυπτικό, εκρηκτικό φινάλε. Άλλωστε πίσω από τοίχους συνηθισμένων σπιτιών συμβαίνουν όλα αυτά τα αποτρόπαια που καταστρέφουν ζωές και μεταφέρουν την νοσηρότητα της μιας γενιάς, στην άλλη. Όταν όμως ήδη από την έναρξη του έργου έχουμε δύο παρουσίες ιδιαίτερες όσον αφορά την εμφάνιση τους, τοποθετημένες ς’ ένα χώρο εξωπραγματικό ή έστω εξ ίσου ιδιαίτερο και εστέτ και με μια ένταση στις ατμόσφαιρες που ήδη προδιαθέτει για απρόβλεπτες καταστάσεις, το εύρημα αυτό καταλύεται. Κι όταν, στην πορεία, καθώς η μία αποκάλυψη ακολουθεί την άλλη, προστίθενται σουρεαλιστικά στοιχεία στις ερμηνείες με αποτέλεσμα οι ηρωίδες να παίζουν κάποιους άλλους ρόλους, να ερμηνεύουν ίσως ηρωίδες του Ζενέ ή του Κοπί ή του Δημητριάδη, τα δυνατά στοιχεία της δραματουργίας καταλύονται. Εκεί που θα περίμενε κανείς ερμηνείες αυθεντικές, με βάθος συναισθηματικό και ισχυρό ψυχικό υπόβαθρο, με δύναμη εσωτερική και εκρήξεις ρεαλιστικές έρχεται μια στυλιζαρισμένη οπτική με έντονο το στοιχείο του θρίλερ και ξένη προς την δραματουργία, να υπονομεύσει τις συγκρούσεις και να υποβαθμίσει τα δραματικά στοιχεία. Η τραγικότητα των ηρωίδων χάνεται μέσα ς’ έναν ωκεανό εντυπωσιασμού και το αποκαλυπτικό φινάλε πνίγεται από τις αναίτιες κραυγές και τα σουρσίματα που δεν έχουν κανένα δραματουργικό έρεισμα. Μια παράσταση που θα χαρακτήριζα αντιφατική αφού όλα όσα προσπάθησε η δραματουργία να ανασύρει από την τραυματική φύση της οικογένειας και τις κρυμμένες ψυχώσεις, τα απωθημένα βιώματα των διαστρεμμένων πλασμάτων που δρέπουν τους δηλητηριώδεις καρπούς μιας επιφανειακά ανώδυνης καθημερινότητας, σε μια κοινωνία που αρέσκεται να κρύβει τις πληγές της, παρουσιάζονται κάτω από το λούστρο μιας εξεζητημένης αισθητικής η οποία κάνει αυτό ακριβώς που κατηγορεί το έργο. Κρύβει το τραύμα αντί να το αποκαλύπτει, εξομαλύνει την συνθήκη αντί να την αναδεικνύει και διαλύει το συγκινησιακό φορτίο των ηρωίδων αντί να το ενισχύει. Ωστόσο η απόδοση του κωμικού στοιχείου γίνεται με επιδέξιο τρόπο προκαλώντας το γέλιο του κοινού και αναδεικνύοντας τον σαρκασμό και την ειρωνεία που διατρέχει όλο το πρώτο μέρος της δραματουργίας.
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Τάρλοου Σκηνικά: Θάλεια Μέλισσα Κοστούμια: Αλέξανδρος Γαρνάβος Μουσική: Κατερίνα Πολέμη Κίνηση: Κορίνα Κόκκαλη Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου Βοηθός σκηνοθέτη: Δήμητρα Κουτσοκώστα Βοηθός σκηνογράφου: Ίρις Σκολίδη Βοηθός ενδυματολόγου: Αλεξάνδρα – Αναστασία Φτούλη Παίζουν: Αργυρώ: Αλεξία Καλτσίκη Κάλλια: Θάλεια Σταματέλου
ΘΕΑΤΡΟ ΠΟΡΕΙΑ www.poreiatheatre.com Τρικόρφων 3-5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69 Πλατεία Βικτωρίας Παραστάσεις : Τρίτη 27/12, Παρασκευή 30/12, Τρίτη 03/1/23 και Παρασκευή 06/1/23 στις 18.00 Διάρκεια: 80 λεπτά, χωρίς διάλειμμα Site: https://poreiatheatre.com/plays/nyxiangk/ Trailer: https://youtu.be/axWllOQCjic Τιμές Εισιτηρίων: Κανονικό: 15 ευρώ Εκπτωτικά εισιτήρια*: Senior (άνω των 65), φοιτητικό, νεανικό (κάτω των 22), ανέργων, ΑμεΑ (67% και άνω), με την επίδειξη βεβαίωσης αναπηρίας, εισιτήριο συνοδού ΑΜΕΑ: 12 ευρώ Κάθε Πέμπτη: Νεανικό (κάτω των 22), παρέα 5 - 9 άτομα, κάτοικος γειτονιάς: 10 ευρώ *Σε συγκεκριμένες θέσεις με σειρά προτεραιότητας, απαραίτητη είναι η επικοινωνία με το ταμείο του θεάτρου για τα εισιτήρια ΑΜΕΑ. ** Ισχύουν ειδικές τιμές για ομαδικές κρατήσεις Με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού ΤΗΛΕΦΩΝΑ ΤΑΜΕΙΟΥ 210 8210991, 210 8210082
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ www.poreiatheatre.com , www.viva.gr, 11876, WIND, Public, MediaMarkt, βιβλιοπωλεία Ευριπίδης, Viva Spot Τεχνόπολη, YOLENI’S
|