ΒΑΛΙΑ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΥ Εκτύπωση
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη   
Τρίτη, 27 Οκτώβριος 2015 07:34

Βάλια Παπαχρήστου

Τεχνική και ταλέντο έχουν κοινό παρονομαστή ένα είδος εσωτερικής επαγρύπνησης και εγρήγορσης.

notes1

Φωτογραφία: Μαρία Αλβανού

Η Βάλια, με τριπλή ιδιότητα, χορεύτρια, δασκάλα κίνησης και ηθοποιός, αποφοίτησε από την Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές (advanced performance studies) στο Laban Centre στο Λονδίνο. Σαν χορεύτρια έχει συνεργαστεί με τους Κ. Ρήγο, Δ. Παπαιωάννου, Φ. Νικολάου, Ζ. Νικολαΐδη κ.α. Σαν χορογράφος θεατρικών παραστάσεων έχει συνεργαστεί με τους σκηνοθέτες : Μ. Μαρμαρινό, Γ. Κακλέα, Θ. Γράμψα, Α. Τομπούλη, Μ. Κάλμπαρη κ.α. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια εργάστηκε στο ODC ensemble ( σκην. : Ε. Παπακωσταντίνου ) στις παραστάσεις "Μετά" , "Δέρμα", "Ριχάρδος ο Β' ", "Στην κουζίνα της Σύλβια Πλάθ", "Το Άγγιγμα του Βυθού" (αναλόγιο). Ως performer/ηθοποιός έχει επίσης συνεργαστεί με την Άντζελα Μπρούσκου ("Βακχες"), Γ. Χουβαρδά ("Ελενη"), Μ. Μαρμαρινό ("Πεθαίνω σαν Χώρα"), Β. Νούλα ("Νεκρή Φύση"), κ.α.

Διδάσκει το μάθημα της κίνησης στην Ανώτερη Δραματική Σχολή «Πράξη 7», και στη δραματική σχολή του «Δη.Πε.Θε.Πάτρας». Φέτος την είδαμε στις «Άγριες νότες» της Νίνας Ράπτη.

Πες μας μερικά λόγια για το έργο «Άγριες Νότες» της Νίνας Ράπη.

Είναι ένα από τα πιο σημαντικά έργα που έχω συμμετάσχει. Αποσπά από το σκοτάδι ένα από τα κρισιμότερα για την εποχή μας ζητήματα: το ζήτημα της συνάντησης του καθενός από εμάς με την «Εξουσία» αλλά και με την φαντασμαγορία που την υπηρετεί και την συνοδεύει. Είναι μια συνάντηση που όλοι έχουμε στη ζωή μας και η απόφαση που παίρνουμε, μας στιγματίζει. Μέσα από το έργο, που εκθέτει με έναν οργουελικό τρόπο τις παράλληλες πορείες δυο έγκλειστων αντιφρονούντων καλλιτεχνών και δυο -σε πλήρη σύγχυση- οργάνων της εξουσίας,  σκέφτηκα κάποια στιγμή πως μάλλον κατά το παρελθόν ως έθνος κατάπιαμε αδιαμαρτύρητα πολλά ατοπήματα των φορέων της εξουσίας, και ανεχτήκαμε - και ανεχόμαστε ακόμα - πολλών ειδών σαχλές φαντασμαγορίες που τους στηρίζουν.

Τα βήματα σου μέχρι τώρα.

Ξεκίνησα χορεύοντας. Χόρεψα αρκετά και το καταευχαριστήθηκα. Συνάντησα σημαντικούς ανθρώπους που αγάπησα μέσα από τη δουλειά κι εξακολουθώ να θαυμάζω και να αγαπώ. Εδώ και δεκαπέντε χρόνια διδάσκω κίνηση σε δραματικές σχόλες και αυτό είναι η σταθερή μου δουλειά και αγάπη. Τα τελευταία χρόνια συμμετέχω σε θεατρικές παραστάσεις ως performer εκτός από κίνηση και με λόγο, κάτι που νομίζω είχα από καιρό, ανάγκη.

Η σχολή και οι δάσκαλοι σου.

Δάσκαλοι είναι όλοι αυτοί οι άνθρωποι στη σχολή  η εκτός αυτής, που κεντρίζουν την προσοχή μας προς ουσιώδεις, για αυτό που κάνουμε, κατευθύνσεις: εργατικότητα, συνέπεια, ρίσκο. Θεωρώ δασκάλα μου την Χρύσα Καψούλη, που σκηνοθέτησε τις "Άγριες Νότες". Είναι μια περίπτωση σκηνοθέτη που σε οδηγεί ποιητικά και μεθοδικά σε αυτό που έχεις να κάνεις, έχοντας την σπάνια ικανότητα να κατευθύνει, να παρακολουθεί και να ενορχηστρώνει ανοδικά τα εσωτερικά βήματα σου.

Τεχνική ή ταλέντο;

Νομίζω πως τα δυο αυτά είναι ένα. Ταλέντο είναι η όποια τεχνική σου να μπορεί να υπηρετήσει την αμεσότητα σου και τεχνική είναι να διατηρείς μια διαύγεια και μια εσωτερική ησυχία στις πρόβες για να μπορείς να ανοίγεσαι σε καινούρια πεδία και ανθρώπους. Επίσης, ειδικά στις παραστατικές τέχνες, να κόβεις ο ίδιος από την ρίζα, τον ενδεχόμενο ναρκισσισμό σου. Νομίζω τεχνική και ταλέντο έχουν κοινό παρονομαστή ένα είδος εσωτερικής επαγρύπνησης και εγρήγορσης.

notes2

Φωτογραφία: Μαρία Αλβανού

Δημόσιες σχέσεις ή σκληρή δουλειά;

Σκληρή δουλειά. Οι δημόσιες σχέσεις είναι για αυτούς που δεν έχουν αντιληφθεί τα κέρδη της σκληρής δουλειάς η βαριούνται να την κάνουν.

Συνεργασίες ή ρόλοι;

Όλα είναι συνεργασία. Το θέατρο είναι ομαδικό άθλημα.

Πρόβα ή παράσταση;

Αδύνατον να κάνεις καλή παράσταση αν δεν έχεις κάνει γερή πρόβα.

Η σχέση σου με το κοινό.

Είμαι κι εγώ κοινό. Πηγαίνω κι εγώ σε παραστάσεις, πάντα με μια λαχτάρα να δω κάτι που θα μου μιλήσει βαθιά, θα με λυτρώσει, θα με βοηθήσει. Κάτι που θα μπορέσω να πάρω μαζί μου μετά.

notes3

Φωτογραφία: Μαρία Αλβανού

Ομάδες η παραγωγοί και μεγάλα σχήματα;

Ομάδες. Από τις ομάδες προκύπτουν τα μεγάλα προχωρήματα στην Τέχνη, από μικρούς πυρήνες ανθρώπων που έρχονται με την δική τους φόρα και τη δική τους οπτική να αναποδογυρίσουν και να ανανεώσουν την γλώσσα της Τέχνης και να επαναπροσδιορίσουν την λειτουργία της.

Πως ζεις από το θέατρο; H δεν ζεις;

Ζω από τις διδασκαλίες. Από το θέατρο ζεις, όταν δουλέψεις είτε σε κρατικούς οργανισμούς , είτε σε ιδιωτικούς με γερά κονδύλια.

Το θέατρο είναι χόμπι η επάγγελμα;

Είναι ανάγκη.

Κρίση: τέλος εποχής η αναγέννηση;

Αναγέννηση, μετά όμως από ένα αργό και εξουθενωτικό για όλους μας, τέλος εποχής.

Τι έχεις κληρονομήσει από τον τόπο καταγωγής σου;

Ένα βαθύ κέφι για επικοινωνία με τους άλλους, όλους τους σπουδαίους ποιητές και πεζογράφους μας, και ένα πείσμα για επιβίωση σε αντίξοες συνθήκες.

Όλα όσα νιώθεις στη σκηνή.

Τις καλές μέρες, σαν άλογο που καλπάζει. Τις δύσκολες, σαν άλογο που ήθελε να τρέξει κι άλλο.

Μια μέρα από τη ζωή σου.

Ξυπνάω, γυμνάζομαι, πάω στην πρόβα, διδάσκω. Όταν το έργο ανεβαίνει, κάποια βράδια, προστίθεται και η παράσταση. Ανάμεσα σε πρόβες και διδασκαλίες, στον κενό χρόνο, κάθομαι σε κάποιο καφέ, συνήθως στα Εξάρχεια, και χαζεύω τον κόσμο που περνάει.

Η κοσμοθεωρία σου.

Μάλλον δεν έχω κοσμοθεωρία, μόνο οδηγίες από εμένα προς εμένα: να σκέφτομαι απλά, να μιλάω ειλικρινά με τον εαυτό μου και με τους άλλους, να χαίρομαι τα μικρά πράγματα.

Τα όνειρα σου για το μέλλον

Να συνεχίσω να συναντάω μέσα από τη δουλειά μου ανθρώπους που να με εμπνέουν και να με τροφοδοτούν με τη σκέψη τους και να απορροφώ τις εμπειρίες του θεάτρου με τέτοιο τρόπο, ώστε να γίνομαι καλύτερη στις διδασκαλίες μου.

Τι γνώμη έχεις για το «Επί Σκηνής»;

Έχετε φοβερό ερωτηματολόγιο. Με έκανε να σκεφτώ ξανά για πράγματα σημαντικά. Σας ευχαριστώ.

notes4

Φωτογραφία: Μαρία Αλβανού

«Άγριες Νότες»

(Η εξέγερση της σιωπής)

της Νίνας Ράπη

Σκηνοθεσία: Χρύσα Καψούλη / DameBlanche

Βοηθός σκηνοθέτη/Θεατρολόγος: Ζωή Μαντά

Μουσική: Nalyssa Green

Βίντεο παράστασης: Μάρκος Χολέβας

Σκηνικός χώρος: Τόλης Τατόλας

Κοστούμια: Άση Δημητρολοπούλου

Σχεδιασμός φωτισμών: Βαλεντίνα Ταμιωλάκη

ΔΙΑΝΟΜΗ:

Μαρμαράς : Λευτέρης Παπακώστας

Φύλακας : Τσιμάρας Τζανάτος

Αντικαταστάτρια: Βάλια Παπαχρήστου

Δανάη Χ: Χριστίνα Χειλά-Φαμέλη

Στο βίντεο-φιλμ της παράστασης εμφανίζεται φιλικά ο Κώστας Μπάρας

Φωτογραφίες: Μαρία Αλβανού

Hair & MakeupStyling: Σπύρος Βάρελης

Teaser παράστασης :

https://www.youtube.com/watch?v=fKAv-ys2W7E

ΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ (7/10 – 12/11)

Τετάρτη : 20:00

Πέμπτη : 21:00

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

12 ευρώ (κανονικό)

8 ευρώ (φοιτητικό, άνω των 65)

5 ευρώ (ατέλειες και άνεργοι)

Διάρκεια: 70΄

ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ

Σατωβριάνδου 36

Ομόνοια

Τηλέφωνο: 210-5242211