Σχετικά άρθρα
INSENSO |
Συντάχθηκε απο τον/την Μάριος Παϊτάρης |
Τρίτη, 22 Μάιος 2012 16:15 |
Insenso του Δημήτρη Δημητριάδη Ο συγγραφέας Ο Δημήτρης Δημητριάδης γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη το 1944. Το 1963, με υποτροφία τού βελγικού κράτους, σπούδασε θέατρο και κινηματογράφο στις Βρυξέλλες, στην I. N. S. A. S. (Institut National des Arts du Spectacle). Το 1968, ανέβηκε στο Παρίσι, στο Théâtre de la Commune d’Aubervilliers, από τον Patrice Chéreau, το πρώτο θεατρικό του έργο, Η Τιμή της Ανταρσίας στην Μαύρη Αγορά (1965-66). Μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα, το 1971, ασχολήθηκε με επαγγελματικά με την μετάφραση. Μετέφρασε:Jean Genet, J.-P. Sartre, Maurice Blanchot, Georges Bataille, Kostas Axelos, W. Gombrowicz, Molière, Michel Butor, W. Shakespeare, D. de Nerval, Marguerite Duras, G. Courteline, M. Maeterlinck, H. de Balzac, B. – M. Koltès, P. D. la Rochelle, Samuel Beckett, Julien Green, E.M. Cioran, T. Williams, καθώς και αρχαίο δράμα : Αισχύλο (Ορέστεια) και Ευριπίδη (Φοίνισσες, Ιππόλυτος, Ελένη, Ιφιγένεια η εν Ταύροις). Το προσωπικό του έργο ξεκίνησε το 1978 με το πεζογράφημα Πεθαίνω σαν χώρα, και ακολούθησε, το 1980, η ποιητική ενότητα Κατάλογοι 1-4. Παράλληλα, προχώρησε στην συγγραφή θεατρικών έργων από τα οποία έχουν δημοσιευτεί τα εξής : Η Νέα Εκκλησία τού Αίματος (1983), Το ΄Υψωμα (1991), Η Άγνωστη Αρμονία τού Άλλου Αιώνα (1993), Η Αρχή τής Ζωής (1995), Η Ζάλη των ζώων πριν την σφαγή (2000), Λήθη και άλλοι τέσσερις μονόλογοι (2002), Διαδικασίες Διακανονισμού Διαφορών (2003), Οδυσσέας (2003), Ιθάκη (2004), Όμηρος (2006), τρίπτυχο που έχει τον γενικό τίτλο Ομηριάδα, Insenso (2007), Χρύσιππος (2008), Το άγγιγμα τού βυθού (2008), O Ευαγγελισμός της Κασσάνδρας (2009) . Το 1986 δημοσίευσε το πεζογράφημα Η Ανάθεση Η Ανθρωπωδία Προοίμιο σε μια Χιλιετία, το οποίο συνεχίστηκε, το 2002, με την δημοσίευση των δύο πρώτων τόμων (1ος και 7ος) τού δεκάτομου μυθιστορήματος “Η Ανθρωπωδία” Μία ατελής Χιλιετία. Το 2005 κυκλοφόρησε Το πέρασμα στην άλλη όχθη, μία μεταγραφή ραδιοφωνικών συνομιλιών, ακολούθησε το αφήγημα “Η μεταφορά” (2007), και η συλλογή δοκιμιακών κειμένων με τον τίτλο “Η Εμπράγματη Φαντασία” (2007). Το 2008 εκδόθηκε το πεζογράφημα “Εκπνοή”. Η σειρά των Καταλόγων συνεχίστηκε με τις ενότητες : Κατάλογοι 5-8/ Οι σκηνές του μαρτυρίου, Κατάλογοι 9/Οι Ορισμοί, Κατάλογοι 10-12, Κατάλογοι 13-14/ Πένθη. Η δραματουργία Το Insenso αποτελεί μια θεατρική διασκευή της νουβέλας του Camillo Boito Senso από τον ίδιο τον Δημήτρη Δημητριάδη. Επίσης πηγή έμπνευσης του συγγραφέα αποτελεί και η κινηματογραφική ταινία Senso του Luchino Visconti. Το έργο πραγματεύεται τον παθιασμένο έρωτα της κόμισσας Λίβια Σερπιέρι για τον υπαξιωματικό του αυστριακού στρατού Φραντς Μάλερ. Η κόμισσα ερωτεύεται παράφορα τον Φραντς, αλλά εκείνος την εγκαταλείπει. Εκείνη, τυφλωμένη από την εγκατάλειψη του, τον προδίδει καταγγέλοντας τον για λιποτάκτη. Ο Φραντς συλλαμβάνεται και οδηγείται στο εκτελεστικό απόσπασμα.
Η παράσταση Ο Εμμανουήλ Κουτσουρέλης διαχειρίστηκε το κείμενο του Δημητριάδη μένοντας πιστός στο ύφος της δραματουργίας και στην σκηνική αποτύπωση των ζητημάτων που θίγει ο συγγραφέας αλλά γιατί ανάμεσα στον λόγο του Δημητριάδη και την σκηνική του απόδοση υπάρχει μια ερμηνευτική ρήξη; Γιατί αποστασιοποιείται υποκριτικά ένας λόγος που περιέχει συναίσθημα; Η Μαρίζα Τσάρη και η Σταματίνα Παπαμιχάλη, οι οποίες κλήθηκαν να αποδώσουν σκηνικά την ψυχοσύνθεση της κόμισσας Σερπιέρι, επικεντρώθηκαν σε αποτύπωση σχημάτων και εικόνων και δεν μετέδωσαν σε ολοκληρωτικό βαθμό την ερωτική απελπισία ,την απόγνωση και την παράνοια της ηρωίδας τους. Διαθέτουν εξαιρετική κινησιολογία και εκφορά λόγου αλλά η σκηνοθετική γραμμή τις εμπόδιζε να συνθέσουν ένα συμπαγές προφίλ του χαρακτήρα που υποδυόταν. Η Παπαμιχάλη διακατέχεται από μια ιδιαίτερη εσωτερικότητα στο τρόπο που προσεγγίζει τον ρόλο και η Τσάρη διαχειρίστηκε αποτελεσματικά τις εναλλαγές των εντάσεων. Η παράσταση είναι μια εγκεφαλική και εσωστρεφής περφόρμανς η οποία διαφαίνεται ξεκάθαρα ότι διαθέτει συγκεκριμένη στοχοκατεύθυνση ως σύλληψη και υποστηρίχθηκε με πάθος από τις αδιαμφισβήτητα ταλαντούχες πρωταγωνίστριες της, αλλά στην εκτέλεση καταλήγει δύσκαμπτη και ακραία φορμαλιστική.
Σκηνοθεσία: Εμμανουήλ Κουτσουρέλης
Nixon Screening Room Παραστάσεις 2012: Μάϊος 14,15 & 21 έως 31 Ιούνιος 1 έως 6 Τιμές Εισιτηρίων: 13 ευρώ Θεατρικές ατέλειες: Δευτέρα- Τρίτη |
Τελευταία Ενημέρωση στις Τρίτη, 22 Μάιος 2012 19:14 |