ΜΑΡΤΥΡΑΣ Εκτύπωση
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη   
Δευτέρα, 29 Ιανουάριος 2018 17:20

Μάρτυρας

του Marius von Mayenburg

martyras1

Η υπόθεση (από το δελτίο τύπου)
Ο Μπέντζαμιν είναι ένας νεαρός μαθητής που έχει αφοσιωθεί πλήρως στη μελέτη της Βίβλου. Αντιλαμβάνεται και προσπαθεί να κάνει πράξη τον λόγο του Θεού με τον πιο διεστραμμένο τρόπο. Με όπλο την πίστη του, ξεκινά να επιτίθεται στους συμμαθητές του, στους καθηγητές του, καθώς και στην ίδια του τη μητέρα, που δεν έχουν ιδέα τι ακριβώς συμβαίνει. Καθώς η κατάσταση επιδεινώνεται, αδυνατούν να προβλέψουν τις συνέπειες. Πώς το σχολείο και η οικογένεια θα απαντήσουν σε αυτή την ακραία συμπεριφορά;

martyras2

Η δραματουργία

Το έργο έκανε πρεμιέρα στο Βερολίνο το 2012, στη σκηνή της Schaubühne, σε σκηνοθεσία του ίδιου του συγγραφέα. Tο 2016 μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο από τον Ρώσο σκηνοθέτη Kirill Serebrenikov, με τον τίτλο «Ο πιστός» και πήρε μέρος σε μια σειρά από φεστιβάλ, ανάμεσα τους το Φεστιβάλ των Καννών, θέτοντας υποψηφιότητα για το βραβείο «Ένα κάποιο βλέμμα», αποσπώντας τελικά το ειδικό βραβείο Καννών «Francois Chalais 2016».

Ο έφηβος Μπέντζαμιν, παιδί μονογονεϊκής οικογένειας με ολοφάνερα διαταραγμένο ψυχισμό, σε μια κρίση αλαζονικού παραληρήματος αντλεί το ερέθισμα από την θρησκεία για να κηρύξει πόλεμο στην «εξουσία» έτσι όπως την αντιλαμβάνεται αυτός, αποδεικνύοντας πως μπορεί να είναι ισχυρότερος της. Το σχολικό περιβάλλον κι η μητέρα του αργούν να συλλάβουν το μέγεθος της αντίδρασής του αλλά και της ψυχικής του διαταραχής και γίνονται θύματα ενός φανατισμού που τους παγιδεύει μέσα από μικρές αλλά δυναμικές επιθέσεις του νεαρού. Το έργο διαχειρίζεται με έναν ιδιαίτερο τρόπο την γέννηση του ολοκληρωτισμού μέσα από μια θρησκευτική εμμονή αλλά ο κεντρικός ήρωας δεν είναι προϊόν μιας κοινωνίας που θα ενθάρρυνε τον φανατισμό αυτού του είδους κι έτσι η μόνη αιτία που θα μπορούσε να δικαιολογήσει την παρεκτροπή του είναι μια σοβαρή ψυχική ασθένεια. Αυτή όμως η κινητήρια δύναμη των πράξεων του αποδυναμώνει ως ένα βαθμό την πολιτική διάσταση του έργου έστω κι αν καταδεικνύεται με ενδιαφέροντα τρόπο η γοητεία που ασκεί σε ορισμένα πρόσωπα κι η οποία μπορεί να αυξήσει τη δύναμη του, προσφέροντας του οπαδούς. Το ερώτημα είναι: Ο ολοκληρωτισμός κι ο φανατισμός γίνονται επικίνδυνοι όταν καλλιεργούνται από το κράτος το ίδιο και την κοινωνία ή μπορεί να συμβεί το ίδιο και στην περίπτωση που μια μεμονωμένη περίπτωση ψυχοπαθούς αποφασίζει να δράσει και κανείς δεν επιχειρεί να τον οδηγήσει στον ψυχίατρο αντί να προσπαθεί να τον αντιμετωπίσει. Με άλλα λόγια ο Μπέντζαμιν θα μπορούσε να είναι ένας Χίτλερ ή ένας Στάλιν ενώ το περιβάλλον του είναι υγιές ή για να μπορέσει ως παράφρων να επιβάλλει εν τέλει τις ακραίες απόψεις του χρειάζεται και ένα εξ ίσου άρρωστο περιβάλλον κάτι που μάλλον μου φαίνεται πιο πιθανό. Η εκδοχή της δραματουργίας αυτής αδυνατίζει τον χαρακτήρα αφού αποδεικνύει πως η ανοχή μπορεί να είναι εξ ίσου επικίνδυνη με την εύνοια. Θέτοντας αναγκαστικά το ερώτημα: Τι πρέπει να κάνει πια η κοινωνία μας για να εξαλείψει τέτοιου είδους παρεκτροπές αφού είτε είναι προοδευτική και άρα αναγκαστικά και ανεκτική είτε είναι συντηρητική και άρα ευνοϊκή για τη δημιουργία ενός ψυχοπαθούς εξουσιαστή, και πάλι αυτός παίρνει τα ηνία επιβάλλοντας την στυγνή κυριαρχία του στο όνομα της αγνής πάντα πίστης του, η οποία μέσα από το φίλτρο της σχιζοφρένειας γίνεται ένα επικίνδυνο όπλο; Ή μήπως θα έπρεπε να θεωρήσουμε δεδομένο το γεγονός πως όλες οι ανθρώπινες κοινωνίες είναι απαρέγκλιτα διεφθαρμένες οπότε βγάζω και το εύλογο συμπέρασμα πως δεν χρειάζεται να τις αλλάξουμε αφού κι αυτές που θα τις αντικαταστήσουν θα είναι εξ ίσου διεφθαρμένες με έναν άλλο τρόπο, όπως το βλέπουμε και στον «Αστακό» του Λάνθιμου;

martyras3
Η παράσταση

26 σκηνές ακολουθούν με καταιγιστικούς ρυθμούς η μία την άλλη, δεμένες με μια αποσπασματική αφήγηση η οποία χρησιμοποιείται σαν συνθετικός ιστός αλλά ταυτόχρονα και σαν έναυσμα για να περνάνε οι ηθοποιοί από την μία κατάσταση στην άλλη, δίνοντάς μας όλη τη συναισθηματική ένταση των χαρακτήρων σε αντιπαράθεση με μια αποστασιοποιημένη ερμηνευτική γραμμή που φέρνει σε δημιουργική αντιπαράθεση τον ηθοποιό και τον ρόλο του. Ευρηματική σκηνοθεσία, άριστα δομημένη που αξιοποιεί θαυμάσια τις δυναμικές της δραματουργίας, με εξαιρετική αίσθηση ρυθμού, εντυπωσιακές κορυφώσεις, τολμηρή κινησιολογία και εμπνευσμένες ανατροπές. Οι ερμηνείες ανταποκρίνονται στην σκηνοθετική γραμμή με ευκρίνεια, οι ηθοποιοί διαθέτουν αξιόλογα ερμηνευτικά προσόντα και επιτυγχάνουν την δύσκολη ισορροπία ανάμεσα στην ταύτιση και την αποστασιοποίηση, προσφέροντας μας μια σειρά από ερμηνευτικά ρεσιτάλ. Δυναμική και η ενορχήστρωση των φωτισμών ενώ η άψογα ενορχηστρωμένη μουσική, σε διαλεκτική σχέση με το κείμενο, ακολουθεί την σκηνοθετική γραμμή, ενισχύοντας τις συναισθηματικές εκρήξεις, τις παύσεις, τις εσωτερικές δυναμικές  των δράσεων και τις ρηξικέλευθες ανατροπές.

mayenburg

Ο συγγραφέας
Ο Marius von Mayenburg δρα και συμμετέχει στη σύγχρονη ευρωπαϊκή δραματουργία ως σκηνοθέτης, μεταφραστής και δραματουργός. Μόνιμος συνεργάτης της Schaubühne, με πολλές διακρίσεις στο ενεργητικό του, κατατάσσεται στους κορυφαίους θεατρικούς συγγραφείς της γενιάς του. Γεννήθηκε στις 21 Φεβρουαρίου 1972 στο Μόναχο και σπούδασε στο Πανεπιστήμιο των Τεχνών στο Βερολίνο. Το έργο του «Fireface», το οποίο γράφτηκε το 1997, ήταν η πρώτη του μεγάλη επιτυχία, κερδίζοντας το βραβείο για νέους δραματουργούς καθώς και το βραβείο συγγραφέων στη Φρανκφούρτη.
laskarhs
Ο σκηνοθέτης
Ο Βαγγέλης Λάσκαρης, γεννήθηκε το 1981 στο Μόντρεαλ του Καναδά, είναι συνεργάτης του Vault Theatre plus και ιδρυτής της καλλιτεχνικής κολεκτίβας Prova T.O. (Prova Theatre Organization). Σπούδασε Θέατρο στην Ανώτερη Δραματική Σχολή Πέτρας, είναι κοινωνιολόγος, απόφοιτος του Παντείου Πανεπιστημίου, με μεταπτυχιακές σπουδές στα οικονομικά στο University οf Kentucky.
martyras4
Μετάφραση: Άρης Κυπριανού και Βαγγέλης Λάσκαρης
Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Λάσκαρης
Σκηνικός χώρος, σχεδιασμός φωτισμών, ενδυματολογική επιμέλεια: Γιώργος Λυντζέρης
Κίνηση ηθοποιών : Σοφία Μιχαήλ
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση και ενορχήστρωση : Πάνος Πανάκος
Ηλεκτρική κιθάρα : Μάριος Στέρπης
Ηλεκτρικό μπάσο : Γιώργος Λαμπάδης
Φωτογραφίες παράστασης: Γιώργος Στριφτάρης
Trailers: Θοδωρής Θεοδώρου, Γιώργος Στριφτάρης
Αφίσα παράστασης : Νίκος Παναγόπουλος
Επιμέλεια προγράμματος: Εκδόσεις Άπαρσις
Παραγωγή: Vault

Παίζουν (αλφαβητικά):Συμεώνη Γιαννάτου, Βασιλική Δρακοπούλου, Χρύσα Κούρκουλου, Άρης Κυπριανού, Βαγγέλης Λάσκαρης, Δημήτρης Μαγκλάρας, Λωρίνα Χατζημανώλη.

*Η παράσταση είναι ακατάλληλη για ανήλικους
martyras5
Ημέρες παραστάσεων:

Δευτέρα και Τρίτη : 21:15
Διάρκεια: 75' (χωρίς διάλειμμα)

Τιμές εισιτηρίων:

Γενική είσοδος: 12 ευρώ
Φοιτητές / Σπουδαστές / Κάτοχοι Κάρτας Πολυτέκνων / ΑμΕΑ / Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ): 10 ευρώ, Ατέλειες: 5 ευρώ.

Πολυχώρος Vault Theatre Plus
Μελενίκου 26, Γκάζι, Βοτανικός

Πλησιέστερος σταθμός μετρό: Κεραμεικός (8' περίπου με τα πόδια)

Πληροφορίες-κρατήσεις: 213 0356472 / 6949534889

(για τηλεφωνικές κρατήσεις 11:00 - 14:00 και 17:00 - 21:00)