Σχετικά άρθρα
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΚΟΥΜΙΔΟΥ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ |
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη | |||
Σάββατο, 12 Νοέμβριος 2022 16:38 | |||
Η Αναστασία Κουμίδου κι ο Αλέξανδρος Τσακίρης μιλάνε στο Επί Σκηνής για το “Κτήμα” και τα δηλητηριώδη μυστικά του. Με την μαύρη κωμωδία του Λάκη Λαζόπουλου ΤΟ ΚΤΗΜΑ ανοίγει η θεατρική σεζόν 2022-2023 στο ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης. Με το γνωστό του καταλυτικό χιούμορ ο Λάκης Λαζόπουλος δημιούργησε μια δραματουργία ξεκαρδιστική που αποκαλύπτει τις παθογένειες της Ελληνικής οικογένειας της επαρχίας. Τα μέλη αυτής της οικογένειας, κρύβουν μυστικά και ενοχές κάτω από το χαλί ως την στιγμή που ο πατέρας τους ο Ευάγγελος, κάτοχος ενός κτήματος που διεκδικούν, πεθαίνει αφήνοντας μια διαθήκη που απειλεί να διαταράξει όλες τις εύθραυστες ισορροπίες ανάμεσα τους. Ένα φινάλε που θα ανατρέψει τα πάντα, έρχεται να φέρει τη λύση και γιατί όχι; και μια μορφή λύτρωσης. Μιλάνε στο επί σκηνής η σκηνοθέτης Αναστασία Κουμίδου κι ο ηθοποιός Αλέξανδρος Τσακίρης για την εμπειρία της παράστασης και τον τρόπο που βίωσαν αυτή την σκηνική περιπέτεια με τις αναπάντεχες ανατροπές και τις τόσο οικείες και ταυτόχρονα ανοίκειες ατμόσφαιρες.
Είναι κάποιες φορές που το θέατρο είναι και αλήθεια και μαγεία, για να παραφράσω την Blanche Dubois. Το “ΚΤΗΜΑ” ήταν μια αυτές. Αναστασία Κουμίδου: Η σκηνοθέτης
Επιλέγοντας την δραματουργία του Λαζόπουλου, τι σας ενέπνευσε περισσότερο στο έργο αυτό; Η συνάντησή μου με το έργο ΤΟ ΚΤΗΜΑ του Λάκη Λαζόπουλου, ήταν μία απ’ αυτές τις “Coelho καταστάσεις.” Το έργο δεν το επέλεξα, με επέλεξε και μάλιστα εν αγνοία μου. Στον αρχικό σχεδιασμό του ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης ήταν ο σκηνοθέτης Κώστας Τσιάνος, ο οποίος έχει επεξεργαστεί θεατρικά το έργο. Λόγω όμως μιας αναπάντεχης συγκυρίας, μου ζητήθηκε να αναλάβω την σκηνοθεσία με τον θίασο και τους συντελεστές του αρχικού σχεδιασμού. Ένα δώρο και ένα στοίχημα που έπρεπε μάλιστα να ολοκληρωθεί μέσα σε μόλις 6 εβδομάδες. Τα άστρα ήταν ευνοϊκά γιατί οι περισσότεροι ηθοποιοί και συντελεστές ήταν γνώριμοι, όπως ο Αλέξανδρος Τσακίρης, με τον οποίο έχουμε παίξει στο παρελθόν μαζί στο ΔΗΠΕΘΕ Σερρών και στο ΚΘΒΕ, ο σχεδιαστής φωτισμών Νίκος Σωτηρόπουλος, με βοηθό του την ακούραστη Εύη Παπαμάρκου, με τον οποίον τον Ιανουάριο 2023 θα κάνουμε την έκτη μας συνεργασία, στην Πάτρα, ο Γεράσιμος Μιχελής και η Ντινα Αβαγιανού, ηθοποιοί που θαυμάζω και παρακολουθώ ανελιπώς στο θέατρο. Μέσα απ΄αυτην την συγκυρία γνώρισα και εκτίμησα την Μάγδα Πένσου, τον Ανδρέα Παπαϊωάννου, τον Πέτρο Δημοτάκη, συνεργάστηκα με την σκηνογράφο ενδυματολόγο Ευαγγελία Κιρκινέ και συνδημιουργήσαμε το ηχοτοπίο της παράστασης με τον Γιάννη Μπαντιάννη. Διαβάζοντας καταρχήν το έργο διέκρινα μία πλοκή που κινείται με διονυσιακή μαεστρία, απλώνει τα δίχτυα της ελληνικής οικογένειας, αντιστρέφει τον καθρέφτη και ποτίζει την ιστορία με το μαγικό, ιαματικό βότανο της κωμωδίας. Καταιγιστικοί ρυθμοί, εξωφρενικά οικείοι χαρακτήρες, αξέχαστες ατάκες, μουσική, χορός, τραγούδι είναι τα ζωογόνα συστατικά του έργου. Όσο βυθιζόμουν μέσα στο έργο και στους χαρακτήρες, στις καταστάσεις, στις ανατροπές ανακάλυπτα συνέχεια τα συγκοινωνούντα δοχεία της κωμωδίας και του δράματος που έχουν βαθιές ρίζες διαχρονικά και διαπολιτισμικά. ΤΟ ΚΤΗΜΑ εξελίσσεται στην ελληνική επαρχία του 21ου αιώνα, όμως το ίδιο έργο με κάποιες αλλαγές θα μπορούσε να εξελίσσεται στον αμερικάνικο νότο, ή στην αγγλική αναγέννηση. Θα μπορούσαν οι χαρακτήρες να είναι Ασιάτες, Πορτορικανοί, Νεοζηλανδοι, Αιγύπτιοι. Τι κοινό έχουν όλοι αυτοί οι άνθρωποι; Την απάντηση την έχει δώσει η παγκόσμια δραματουργία με συγκλονιστικά έργα. Έργα με θέμα την διεκδίκηση της περιουσίας, την νομή της εξουσίας με ολέθριες ενδοοικογενειακές ιστορίες. Ο Βασιλιάς Ληρ του William Shakespeare είναι ένα κορυφαίο παράδειγμα. Ο Λαζόπουλος έγραψε μία συγκλονιστική μαύρη κωμωδία παρατηρώντας το δράμα των οικογενειών, της οποίας η ιδιοφυής δομή λειτουργεί και ως ένα απλό ψυχαγωγικό δίωρο αλλά και ως ένα έργο που σκάβει βαθιά στα μύχια της ελληνικής κοινωνίας και εκτονώνει τον συσσωρευμένο θυμό με χιούμορ, με σαρκασμό, με μία πηγαία ενέργεια εκτόνωσης. Έτσι γίνεται έργο τέχνης ιαματικό, θεραπευτικό, με επίγευση βαθιάς ανακουφιστικής αισιοδοξίας. Πως αποδώσατε το δηλητηριώδες χιούμορ του συγγραφέα και τους καταιγιστικούς ρυθμούς του; ΤΟ ΚΤΗΜΑ κερνάει αφειδώς δηλητηριασμένες σούπες, τσίπουρα, γλυκά του κουταλιού με μία εκρηκτική ροή, η οποία ανοίγει μονοπάτια και λεωφόρους απάτητες, αν την ακολουθήσεις με πυξίδα την παιδική περιέργεια. Στην συγκεκριμένη σκηνοθεσία, χτίσαμε καταρχήν την ρυθμική υποδομή του έργου, ανακαλύψαμε ανάσες, παύσεις, σιωπές μέσα από τον καταιγιστικό λόγο και τις δαιμόνιες “ατάκες” του συγγραφέα. Πάνω σ΄αυτήν την “‘πίστα”, με την ιδέα μια ορχήστρας, δουλέψαμε στις τονικότητες όχι μόνο τις φωνητικές αλλά και τις σωματικές. Η γλώσσα του σώματος στην κωμωδία είναι πολλές φορές ίση, αν όχι πιο ισχυρή από τον λόγο. Δημιουργήθηκε ένα πλέγμα επικοινωνίας των ηθοποιών, πέρα από την ανταλλαγή ατακών, μία εσωτερική complicite πάνω στην οποία βασίστηκε ο ρυθμός των ηχοτοπίων και μουσικών επιλογών, η συμπραξη ή η αντίστιξη του σχεδιασμού φωτισμών που έγινε ένα σώμα με την σκηνοθεσία και την μουσική και φυσικά όλο αυτό ενδύθηκε και κατοίκησε στο σκηνικό τοπίο. Κάθε σημειολογικό στοιχείο της παράστασης συνδιαλέγεται και (ανα)τροφοδοτείται από ένα άλλο ή ταυτόχρονα από πολλά άλλα. Στην σκηνική πραγματικότητα, οι χαρακτήρες χαράσσουν πορείες ταυτόχρονες και ασύμβατες, ο χρόνος και ο τόπος λειτουργούν σε ένα διπλό punctum και ενίοτε σε διπλή ταυτόχρονη δράση-διάδραση. Μιλήστε μου για τον τρόπο που αποδέχτηκε το κοινό την παράσταση σας. Καθώς γράφω αυτές τις γραμμές, έγιναν δύο παραστάσεις στην Αίθουσα Τέχνης του ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης και μία στο Άργος Ορεστικό. Η αποδοχή και στις τρεις παραστάσεις ήταν συγκινητική. Με την συνθήκη αλλαγής των λαρισαϊκών τοπωνυμίων και ονομάτων σε κοζανίτικα, η μελέτη της ιδιοπροφοράς της περιοχής και η διαδραστική σε μέρη σκηνοθεσία του έργου έφερε τον κόσμο πιο κοντά στην ιστορία του ΚΤΗΜΑτος. Δυστυχώς, μέχρι στιγμής δεν έχει δημοσιευθεί κάποια επίσημη κριτική, ωστόσο οι θεατές ήταν γεμάτοι ενθουσιασμό και μας πλημμύρισαν με θαυμαστά, αυθόρμητα λόγια. Το πιο “ειδικό” κοινό για μένα είναι οι τεχνικοί του θεάτρου, όπως μου είχε μάθει ο δάσκαλός μου, Μίνως Βολανάκης. Στην γενική δοκιμή ήμουν σίγουρη, βλέποντας και ακούγοντας τους, ότι η παράσταση θα είναι καλοτάξιδη. Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες δυσκολίες σ’ αυτή σκηνοθεσία και ποια τα αβαντάζ; Ο βραχύς χρόνος προβών, η μία εβδομάδα απουσίας από πρόβες λόγω covid, τέτοιου είδους πρακτικά θέματα παρουσίασαν κυρίως δυσκολίες. Η διαδικασία της δημιουργίας, της μελέτης, της μεθόδου, της έρευνας, του παιχνιδιού, η δοτικότητα και η τρυφερότητα των ηθοποιών, η γενναιοδωρία και η τεχνογνωσία των συνεργατών και συντελεστών, η αγκαλιά φίλων, η υπέροχη πόλη της Κοζάνης, ο καλός καιρός, οι εργαζόμενοι του ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης,φέρανεκαι το αποτέλεσμα που είδαμε στην θεατρική πρεμιέρακαιήταν τα αβαντάζ. Μεγάλο αβαντάζ ήταν και οι εξωτερικοί συνεργάτες, οι UPONTWO στα trailers, οι φωτογράφοι Θεόδωρος Χλιάπας και Δημήτρης Βαβλιάρας και τόσοι άλλοι.
Τι σας έμεινε ως το πιο ενδιαφέρον από την εμπειρία αυτής της σκηνοθεσίας. Κάθε σκηνοθεσία ενός ζωντανού θεάτρου είναι ένα ταξίδι, κάθε ταξίδι έχει τα κρυφά του και τα φανερά του, τους ήλιους και τους ίσκιους του. Κάθε ταξίδι είναι για μένα μοναδικό και μου δίνει γνώση, αισθήσεις, καινούργιους φίλους και φίλες, συνεργάτες που θα ξανανταμώσουμε. Κάθε ταξίδι δημιουργεί συνθήκες συνύπαρξης, ακόμα και σε ακραίες καιρικές συνθήκες όπου δαμάζεις τα κύματα κοιτάζοντας την θύελλα μέσα από την νιτσεράδα. Μας μάγεψε με την αστείρευτη ενέργειά του ο Κώστας Τσιάνος, στον οποίο είναι αφιερωμένη η παράσταση. Όμως πέρα από τους ηθοποιούς, συνεργάτες, συντελεστές, είχαμε πολύτιμους συνοδοιπόρους, τον Κώστα Λαζόπουλο και την Κατερίνα Κωσταράκου. Last but not least, η δοτικότητα και η στήριξη του Λάκη Λαζοπουλου ήταν απαράμιλλη και είμαι ευγνώμων. Αλέξανδρος Τσακίρης: Ο μυστηριώδης ιδιοκτήτης του “Κτήματος”
Μιλήστε μου για την δηλητηριώδη οικογένεια του “Κτήματος”. Η δηλητηριώδης αυτή οικογένεια είναι ίδια με κάθε οικογένεια που έχει προβλήματα με πατρική διαθήκη. Οι αδικημένοι οργανώθηκαν και το αποτέλεσμα είναι οδυνηρό. Ο Λάκης Λαζόπουλος κάνει μια ακριβή καταγραφή των χαρακτήρων με κρυφές και φανερές πλευρές.
Ποιος είναι ο Ευάγγελος, ο χαρακτήρας που ερμηνεύετε; Είναι ένας μεγαλοκτηματίας με χρήμα και δύναμη αλλά η διαθήκη που έγραψε τον έστειλε στην κόλαση. Ας αφήσουμε όμως το μυστήριο γύρω από την ταυτότητα του να αποκαλυφθεί στην παράσταση.
Μεταδώστε μου την ατμόσφαιρα της πρεμιέρας και του κοινού της Κοζάνης Υπήρχε γενική ευφορία και ενθουσιασμός όπως πάντα στις πρεμιέρες, όλοι οι ηθοποιοί κάναμε το τρακ δημιουργία, άλλωστε μας βοήθησε ς’ αυτό και το κείμενο..... μπαίνεις στη βάρκα και σε πάει…
Πως συνεργαστήκατε με την σκηνοθέτιδα; Η συνεργασία μας ήταν ουσιαστική και αποτελεσματική .Με την Αναστασία που είναι πολύ μικρότερη μου, παίξαμε πρώτη φορά μαζί στο ΔΗΠΕΘΕ Σερρών όπου και γνωριστήκαμε πολύ καλά κι έτσι προϋπήρχαν η αποδοχή, η κατανόηση, η αμοιβαία εμπιστοσύνη και κατά συνέπεια, η συνεργασία μας υπήρξε πολύ επιτυχημένη.
Τι αγαπήσατε περισσότερο ς’ αυτή την παράσταση; Πρώτα απ’ όλα το πανέξυπνο αυτό έργο αλλά εξ’ ίσου αγάπησα τους συναδέλφους μου και συνοδοιπόρους στη σκηνή, τον Πέτρο Δημοτάκη τον Ανδρέα Παπαϊωάννου,την Ντίνα Αβαγιανού, την Μάγδα Πένσου, τον Γεράσιμο Μιχελή και τους υπόλοιπους συντελεστές της παράστασης μας την σκηνογράφο Ευαγγελία Κιρκινέ, τον φωτιστή Νίκο Σωτηρόπουλο, την βοηθό του Εύη Παπαμάρκου κι όλο το τεχνικό προσωπικό που μας βοήθησε στις πρόβες και τις παραστάσεις. Το κτήμα του Λάκη Λαζόπουλου Οι άνθρωποι είναι σαν τα μαύρα κουτιά στα αεροπλάνα. Μόνο αν γίνει συντρίμμια το αεροπλάνο μαθαίνεις την αλήθεια. Ο άνθρωπος είναι και τα κρυφά του και τα φανερά του. Κοτζαμάν ήλιος πέφτει αλλά κάνει και ίσκιους. Ήλιος και ίσκιος πάνε μαζί. Επεξεργασία κειμένου: Κώστας Τσιάνος Σκηνοθεσία-Κίνηση - Σκηνική Μάχη: Αναστασία Κουμίδου Σκηνικά - Κοστούμια: Ευαγγελία Κιρκινέ Σχεδιασμός Φωτισμών: Νίκος Σωτηρόπουλος Μουσική επιμέλεια: Γιάννης Μπατιάννης - Αναστασία Κουμίδου Trailer: Ιωάννης Κοτούλας Φωτογραφίες: Θεόδωρος Χλιάπας και Δημήτρης Βαβλιάρας Αφίσα: Γιάννης Παγκίδης Παίζουν οι ηθοποιοί Γεράσιμος Μιχελής Μάγδα Πένσου Ντίνα Αβαγιανού Ανδρέας Παπαϊωάννου Στο ρόλο του μεγαλοκτηματία Ευάγγελου: Αλέξανδρος Τσακίρης Υπόλοιπες παραστάσεις: 12, 13, 18,19, 20 Νοεμβρίου Ωρα: 9μμ Στην Αίθουσα Τέχνης Τριών Ιεραρχών 2 Τιμές εισιτηρίων: Ισχύουν εισιτήρια ΟΓΑ Προπώληση εισιτηρίων στα γραφεία του ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης & ticketplus.gr Ισχύουν εισιτήρια ΟΓΑ.
|