Το Ρεπερτόριο Του Εθνικού Θεάτρου 2009-10 Εκτύπωση
Τρίτη, 02 Ιούνιος 2009 20:09
 

                                Προκλήσεις και ανατροπές

Σε μία εναλλαγή κλασσικού και σύγχρονου ρεπερτορίου και με μια ευρεία γκάμα αξιόλογων συνεργατών, το ρεπερτόριο του Εθνικού φαίνεται πως μας προκύπτει εξαιρετικά ενδιαφέρον το χειμώνα που έρχεται.

Οι πύλες του κτιρίου Τσίλλερ ανοίγουν για το «Πουθενά»

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιάννης Χουβαρδάς εγκαινιάζει επιτέλους τον Οκτώβρη την κεντρική σκηνή στο ιστορικό κτίριο Τσίλλερ του Εθνικού θεάτρου με το «Πουθενά», μία παράσταση του Δημήτρη Παπαιωάννου ο οποίος συνεργάζεται για πρώτη φορά με την εθνική μας σκηνή. Το ανακαινισμένο θέατρο προσφέρει πλέον ένα πλούτο δυνατοτήτων στον ευφάνταστο καλλιτέχνη ο οποίος θα τις χρησιμοποιήσει μεταξύ άλλων σαν πηγές της έμπνευσής του. Μαζί με τον Coti K., τον Ζάφο Ξαγοράρη, τον Αλέκο Γιάνναρο και τον Θάνο Παπαστεργίου και 25 ερμηνευτές - σχεδιάζει ένα site specific έργο, που δεν θα μπορεί να παρουσιαστεί πουθενά αλλού. Πρόκειται για ένα  «έργο σε εξέλιξη» που θα συντίθεται μέχρι την τελευταία στιγμή,  έχει μικρή διάρκεια, και θα παρουσιάζεται δύο φορές την ημέρα με μειωμένο εισιτήριο.

Ο «θείος Βάνιας» δια χειρός Χουβαρδά

Ο ίδιος ο Γιάννης Χουβαρδάς πρόκειται να ανεβάσει τον "Θείο Βάνια" του Τσέχωφ, του Ρώσου δραματουργού που προσφέρεται και για κλασσικά ανεβάσματα αλλά και για πρωτοποριακές αναζητήσεις και είναι ιδιαίτερα αγαπητός από τους Έλληνες θεατρόφιλους και δημιουργούς.

Παραστάσεις  που θα «τραβήξουν» κόσμο

Ο Αιμίλιος Χειλάκης θα σκηνοθετήσει για πρώτη φορά στο Εθνικό Θέατρο και επέλεξε τον «Δον Ζουάν» του Μολιέρου. Στη διανομή περιλαμβάνεται ο Γιάννης Μπέζος κι ο ίδιος ο σκηνοθέτης. Ας ελπίσουμε σ’ ένα συμπαθητικό αποτέλεσμα.

 Ο Σταμάτης Φασουλής διασκευάζει μαζί με τον Θανάση Νιάρχο και σκηνοθετεί το «Τρίτο στεφάνι» του Κώστα Ταχτσή, το οποίο ήδη κατέχει τα θετικά διαπιστευτήρια του κοινού. Ένα αξιόλογο επιτελείο ηθοποιών συμμετέχει στην θεατρική εκδοχή του μυθιστορήματος που ανέδειξε τον ιδιόμορφο, γκέυ συγγραφέα, ο οποίος διηγήθηκε με γλαφυρότητα τις περιπέτειές των δύο ηρωίδων του, ζωντανεύοντας παράλληλα με ιδιαίτερο τρόπο της μνήμες του μεσοπόλεμου, της κατοχής και της μεταπολεμικής Ελλάδας.

Μια αιμοσταγής Σαιξπηρική τραγωδία από την Μπρούσκου

Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον περιμένουμε τον «Τίτο Ανδρόνικο» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ σε σκηνοθεσία της αιρετικής Άντζελας Μπρούσκου.  Το ακραίο έργο με τις συναρπαστικές δράσεις, τις έντονες πολιτικές διαμάχες και τους καυστικούς διαλόγους θα είναι μία πρόκληση για την ταλαντούχα σκηνοθέτιδα με τις εμπνευσμένες, ανατρεπτικές τάσεις.

Οι ξένοι δημιουργοί στην Εθνική μας σκηνή

Ο Νορβηγός Έρικ Στούμπε, μέχρι πρόσφατα καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου της Νορβηγίας, σκηνοθετεί την «Κυρά της θάλασσας» ή αν προτιμάτε «Κυρία από τη Θάλασσα» του Ερρίκου  Ίψεν.

Ο Λιθουανός Τσέζαρις Γκραουζίνις θα διεξάγει «Νυχτερινές συνομιλίες με τον Αλέξη Ζορμπά» εμπνευσμένος από το μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη σε μια παράσταση που μας κινεί ιδιαίτερα το ενδιαφέρον. Επτά σύγχρονα πρόσωπα σε ένα παιχνίδι ρόλων συζητούν, συνδιαλέγονται, επιχειρούν μία κατάδυση στα βάθη της ψυχής ανασκαλεύοντας τους λόγους που οι ίδιοι και ο δυτικός πολιτισμός παγιδεύονται στην απάθεια. Αναζητώντας τη δική τους διέξοδο, έρχονται σε αντιπαράθεση με τον μύθο του Αλέξη Ζορμπά και την αγάπη του για την ζωή και ανακαλύπτουν κάτι από αυτόν βαθιά κρυμμένο μέσα τους.

Ο Γάλλος Λοράν Σετουάν σκηνοθετεί το «Λεόντιος και Λένα» του Γκέοργκ Μπίχνερ, επιχειρώντας να προτείνει την δική του εκδοχή σ’ αυτή την κωμωδία που θα μπορούσε να είναι ένα ρομάντζο αν δεν είχε τόσο έντονα ανατρεπτικά και παράδοξα στοιχεία, ώστε να προκύπτει εν τέλει από τον συγγραφέα-πρόδρομο του θεάτρου του παράλογου ένα αντισυμβατικό κείμενο με ειρωνικές αιχμές.

 Μαρά/Σαντ: Μια νέα οπτική

«Η καταδίωξη και η δολοφονία του Ζαν-Πωλ Μαρά, όπως παίχτηκε από τον θεατρικό όμιλο του Ασύλου του Σαραντόν με τη διεύθυνση του κυρίου ντε Σαντ», όπως είναι ολόκληρος ο τίτλος του έργου, γράφτηκε από τον Πέτερ Βάις το 1963.  Η Έφη Θεοδώρου, αναπληρωματική διευθύντρια του Εθνικού, θα αναλάβει τον άθλο της σκηνοθεσίας του ανατρεπτικού έργου φέρνοντας και πάλι αντιμέτωπους στη σκηνή τον εκφραστή του ατομικισμού με τον εκφραστή της επαναστατικότητας μέσα στο Άσυλο Σαραντόν με πρωταγωνιστές τους ίδιους του, τους τροφίμους.

 

Το παιδικό στέκι ανοίγει με Τριβιζά

Στο Παιδικό Στέκι θα φιλοξενηθούν φέτος «Τα μαγικά μαξιλάρια» του Ευγένιου Τριβιζά σε σκηνοθεσία του Γιάννη  Κακλέα.

 Το θεατρικό έργο «Νερό-νεράκι και γρήγορο αλογάκι» της συγγραφέως και παιδαγωγού Βίλιας Χατζοπούλου θα παίζεται σε παιδικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία . Για πρώτη φορά μια παράσταση του Εθνικού θεάτρου απευθύνεται σε παιδιά της προσχολικής ηλικίας. Το θέμα του έργου αφορά τον κύκλο του νερού και την μεταλλαγή του από στερεό σε υγρό κι από υγρό σ’ αέριο.

Έγκλειστοι στο «Group Hostel»

Πέντε νέες ομάδες για πέντε έργα θα εκπροσωπήσουν την νέα γενιά δημιουργών στο Σύγχρονο Θέατρο της Αθήνας όπου για πρώτη φορά φέτος θα λειτουργήσει ένας χώρος πρωτοποριακής έκφρασης το «Group Hostel».


Η  ομάδα Blitz, θα συμμετέχει με μια devised παράσταση που θα γραφτεί κατά την διάρκεια των προβών.  Οι συντελεστές της λένε για την παράσταση: Ο αριθμός των όπλων που υπάρχουν αυτή την στιγμή στην Ελλάδα είναι μεγαλύτερος από ποτέ. Η απόκτηση ενός όπλου είναι μια μέτριας δυσκολίας διαδικασία καθώς όπλα πωλούνται ακόμη και σε λαϊκές αγορές των Βαλκανίων.
Η παράσταση «Guns» θα ασχοληθεί κατά κάποιο τρόπο με τις ζωές όλων όσων αναγκάζονται ή επιλέγουν να φέρουν όπλο.

Η ομάδα Χώρος από την Θεσσαλονίκη, γνωστή από  τις παραστάσεις «Γκόλφω Reloaded!», «Ο  Απόκοπος»  και  «Λιωμένο βούτυρο», σημειώνει για τη  δουλειά της «Recycle» στο Group Hostel: Κάτι που υποτίθεται ότι είναι άνθρωπος μιλάει κάτι που υποτίθεται ότι είναι γλώσσα  και αφηγείται μια κατά τα άλλα τραγική ιστορία γεμάτη ιδανικά, τιμή, αξίες, πιστεύω, αίμα, διεκδικήσεις ζωτικών χώρων, δημιουργίες πολιτισμών, αστρικές συγκρούσεις, πλανητικές συρράξεις, μα και τρυφερότητα, αθώες παιδικές φωνές και πάνω απ’ όλα αγάπη.
Τα κατά τα αλλά συμπαθητικά αυτά πλάσματα  αγαπούν να σχηματίζουν ομάδες, παρέες, συλλόγους, συναθροίσεις, παρατάξεις, συνδικάτα, λέσχες, συγκεντρώσεις, σωματεία, έθνη, κράτη, αυτοκρατορίες, πολυεθνικές εταιρείες και γαλαξιακές συμμαχίες, απομυζώντας τους φυσικούς πόρους του περιβάλλοντος τους  και τους ψυχικούς πόρους της ίδιας τους της ύπαρξης.

Η ομάδα Κανιγκούντα, γνωστή από τις παραγωγές της «Ηλέκτρα», «Η Βοσκοπούλα» και «Γένεσις Νο 2», προσεγγίζει το έργο του Ηλία Καπετανάκη «Η βεγγέρα».  Η ομάδα επέλεξε την  μονόπρακτη αυτή κωμωδία, γραμμένη περισσότερο από έναν αιώνα πριν, το 1894, πιστεύοντας πως αφορά εξ ίσου τη σύγχρονη κοινωνία μας μέσα από την άγρια διαχρονική της σάτιρα.

         
Η νεοσύστατη ομάδα 1272 θα παρουσιάσει το έργο «Ερρίκος Εδουάρδος Ριχάρδος» το οποίο αποτελεί σύνθεση των έργων Ερρίκος  ο 6ος  και Ριχάρδος ο 3ος  του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ. Η ομάδα που εμπνεύστηκε από αυτά τα έργα λόγω της αναλογίας των γεγονότων με σύγχρονες περιπέτειες του πολιτικού βίου των ανθρώπων, σημειώνει: Τρεις βασιλείς στο θρόνο της Αγγλίας σε μια εποχή εμφύλιου σπαραγμού γνωστού και ως Πολέμου Των Δύο Ρόδων. Δολοπλοκίες, ψέματα και στυγερές δολοφονίες, γυναίκες πολεμόχαρες, ελέω ονόματος  αδίστακτοι  ηγεμόνες ανίκανοι και λάγνοι. Καμία υπόσχεση δεν κρατάει πολύ, κανένας όρκος δεν είναι ιερός. Οι ηθικοί φραγμοί κι όλα τα αντερείσματα που έχει στήσει ο κοινωνικός βίος έχουν παρασυρθεί από το πάθος για εξουσία ή την απόκτηση κάποιων εκταρίων μιας κομητείας.
Το τέλος της συνείδησης.
Δε μας θυμίζουν τίποτα όλα αυτά. Άλλωστε τότε υπήρχε Φεουδαρχία και τώρα υπάρχει Δημοκρατία.

Η ομάδα Vasistas (= φεγγίτης), που ιδρύθηκε το 2005 από νέους διαφορετικών εθνικοτήτων μετά τις «Φαίδρες» και την «Κόκκινη Σκουφίτσα» παρουσιάζει το «Phobia: ένα θέαμα»  και σημειώνει για την παράσταση:  Τρεις φοβίες, καταστάσεις κρίσης και η παρουσίασή τους στο κοινό μέσω της αφήγησης.
Ζωντανή αναμετάδοση της εξέλιξης της κρίσης του φοβικού, όπως αυτή καταγράφεται μέσω κάμερας. Zoom στις λεπτομέρειες.
Από το γεγονός στη θεαματοποίησή του.
Μόνος μέσα σε μια εικονική πραγματικότητα. Ισχυρή.
Μία ανάλυση της κοινωνίας του θεάματος, κοινωνίας του φόβου.
Δραματουργία βασισμένη σε αναλύσεις -μεταξύ άλλων- των Κωστή Παπαγιώργη, Guy Debord και της περιρρέουσας καθημερινότητάς μας.

The Bar of Lost Souls
 
Επίσης το Εθνικό Θέατρο σε συνεργασία με τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου και την βρετανική ομάδα Imitating the dog θα παρουσιάσει μια διεθνή συμπαραγωγή με τίτλο The Bar of Lost Souls που θα συνδυάζει τη χρήση μοντέρνων τεχνολογιών και αφηγηματικών και σωματικών τεχνικών, στο πλαίσιο του Creative Collaboration Project του Βρετανικού Συμβουλίου.

Το Creative Collaboration Project (Πρόγραμμα Δημιουργικής Συνεργασίας) είναι από τα σημαντικότερα καλλιτεχνικά προγράμματα του Βρετανικού Συμβουλίου που στοχεύει στην τόνωση της συνεργασίας των καλλιτεχνών από τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Μεγάλης Βρετανίας. Βασικό αίτημα του προγράμματος είναι ο εμπλουτισμός της  πολιτιστικής ζωή της Ευρώπης καθώς και το να χτιστούν γέφυρες εμπιστοσύνης και αλληλοκατανόησης μέσω του δημιουργικού διαλόγου ανάμεσα σε διαφορετικές κοινότητες. Το Βρετανικό Συμβούλιο, σε συνέχεια μιας σειράς συναντήσεων δικτύωσης καλλιτεχνών, που ξεκίνησαν το 2007-2008, με συμμετέχοντες από την Ευρώπη και τη Μεγάλη Βρετανία, υποστηρίζει φέτος 17 διαφορετικά προγράμματα σε όλες τις μορφές τέχνης.

Η παράσταση θα παρουσιαστεί αρχικά στην Αθήνα, στη συνέχεια στη Λευκωσία της Κύπρου και τελικά σε περιοδεία στη Μεγάλη Βρετανία. Μεγάλο βάρος θα δοθεί και στην εκπαιδευτική διάσταση του προγράμματος με εργαστήρια για νέους που θα οργανωθούν και στις τρεις χώρες. Τα εργαστήρια αυτά θα εμπλέξουν τους συμμετέχοντες σε μια θεατρική διαδικασία και θα τους γνωρίσουν νέες δυνατότητες επικοινωνίας και αντίληψης του σύγχρονου κόσμου αλλά ταυτόχρονα θα τους μυήσουν στις διαδικασίες και στην τεχνική της εργασίας  με πολυμέσα.

Κοινή θέα-παράλληλες εκδηλώσεις

Οι παράλληλες δράσεις του Εθνικού Θεάτρου, τα αναλόγια, οι προπαραστάσεις, οι συζητήσεις με το κοινό, οι εικαστικές δράσεις και τα εργαστήρια θα φιλοξενηθούν και την επόμενη σεζόν προσφέροντας τη δυνατότητα για πιο άμεση επικοινωνία με το κοινό  και ένα βήμα προβολής στους νέους θεατρικούς συγγραφείς.

Αν δεν πήγατε πέρσι, επαναλαμβάνονται τον Οκτώβρη στο Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας


Ο μονόλογος  Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α.που έγραψε η Λένα Κιτσοπούλου για το Εθνικό Θέατρο και σκηνοθέτησε σε συνεργασία με την ερμηνεύτρια Μαρία Πρωτόπαππα .

Το έργο «Διψασμένοι» του Ουαζντί Μουαουάντ που παρουσιάστηκε για τρεις μόλις εβδομάδες στο Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας και στη συνέχεια περιόδευσε σε σχολεία και χώρους όπου οι νέοι δεν έχουν συχνά την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μια θεατρική παράσταση.